رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که ۸۱۵هزار هکتار جنگلکاری و توسعه جنگل، اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۰میلیون هکتار، یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی، ۱۰میلیون هکتار اجرای طرح‌های مرتعداری و ۱۰۰هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در طول برنامه ششم توسعه اجرا می‌شود.

مهندس خداكرم جلالي، مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز را براي مقابله با بحران كم‌آبي و خشكسالي يك ضرورت اعلام كرد و گفت كه در نبود مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز و رعايت نكردن مديريت منابع آب طي 15سال اخير يك ميليون هكتار از تالاب‌هاي كشور خشك و به كانون گردو غبار تبديل شده است.

آنطور كه در گزارش مركز اطلاع‌رساني سازمان جنگل‌ها و مراتع آمده است، جلالي با اعلام اينكه ارتقاي فرهنگ عمومي منابع طبيعي و محيط‌زيست سبب كاهش تخريب و تصرف 38درصدي منابع طبيعي در سال‌جاري نسبت به سال گذشته شده است، افزود: بررسي‌ها نشان داده تخريب جنگل به روش كت‌زني (كندن پوست تنه درخت با هدف خشك شدن و بريدن آن) 49درصد و بوته‌كني 19درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشته كه اين بيانگر سير نزولي تخريب به‌علت افزايش مشاركت مردمي و فعاليت سازمان‌هاي مردم‌نهاد است.

جلالي، جامع‌نگري در حوزه‌هاي آبخيز و مشاركت مردم در كنار فرهنگ‌سازي‌ و مهار عوامل ناپايداري را 2سياست راهبردي و مهم سازمان جنگل‌ها دانست و گفت: امروز مسئوليت اجتماعي ما بسيار مهم و اساسي است و اگر يك درخت در دور‌ترين نواحي كشور قطع شود، پيامد منفي آن دامنگير همگان خواهد شد و اينگونه نيست كه بگوييم تنها مي‌توانيم گليم خود را از آب بيرون بكشيم. وي با اشاره به اينكه معيشت مردم با منابع طبيعي گره خورده است، خاطرنشان كرد: اگر به مردم حاشيه جنگل‌ها و مراتع سوخت‌رساني نشود و با فقر و بيكاري مقابله نكنيم كماكان شاهد تخريب منابع طبيعي خواهيم بود.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با اشاره به اينكه در كشورهاي مختلف جهان تدابيري براي پيشگيري از نابودي جنگل‌ها انديشيده‌اند، خاطرنشان ساخت: در كشورهاي پيشرفته براي احداث اتوبان و بزرگراه يا عبور لوله‌هاي گاز و آب در منطقه جنگلي، پايه و پل احداث مي‌كنند تا علاوه بر اجراي طرح عمراني، جنگل‌ها آسيب نبينند. وي در بخشي از سخنان خود به اجراي طرح توقف بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال(طرح تنفس جنگل) اشاره كرد و گفت: قرارداد 15شركت بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال فسخ مي‌شود و در گام نخست بهره‌برداري از 145هزار هكتار از جنگل‌ها تعطيل شده است. وي با بيان اينكه سازمان جنگل‌ها مصمم به اجراي طرح تنفس جنگل است، اظهار داشت: طي 3سال همه قراردادهاي بهره‌برداري جنگل‌ها ساماندهي مي‌شود.