تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۱

گروه‌ورزشی: سپاهان – اوراواردز ؛ فینال لیگ قهرمانان آسیا.

10 اردیبهشت 1378، ‌این آخرین حضور فوتبال ایرانی در یکی از فینال‌های آسیایی بود که هرگز با خاطره خوشی به پایان نرسید.

 هواداران استقلال به امید قهرمانی تیم محبوبشان در ورزشگاه آزادی حضور یافتند و در نهایت شاهد شکست استقلال برابر جوبیلو ایواتای ژاپن بودند.با گذشت بیش از 8 سال، این رویارویی به گونه‌ای دیگر در اصفهان تکرار خواهد شد. نبرد ایران - ژاپن، ‌باز هم در فینال آسیا و این‌بار سپاهان پرچم‌دار فوتبال ایرانی است.

الماس‌های سرخ اوراوا Urawa Red Diamonds؛ این نام کامل حریف سپاهان در فینال آسیاست که با قهرمانی در فصل گذشته رقابت‌های جی‌لیگ، مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد و حالا در فاصله 4 هفته به پایان فصل جاری در یک قدمی کسب عنوان مجدد قهرمانی لیگ ژاپن قرار دارد.

 اوراوا 7 سال پیش در رقابت‌های لیگ دسته دوم باشگاه‌های ژاپن به عنوان قهرمانی رسید و مجوز حضور در رقابت‌های دسته اول را کسب کرد. پس از آن خیلی زود به یکی از قدرت‌های فوتبال ژاپن تبدیل شد و حالا فاصله قابل‌توجهی با دیگر تیم‌های ژاپنی حاضر در رقابت‌های جی‌لیگ پیدا کرده است.

 این تیم با کسب 68 امتیاز از 30 بازی نسبت به تیم دوم، گامبا اوزاکا 7 امتیاز اختلاف دارد و در 4 هفته باقی‌مانده با کسب 3 امتیاز رسما به عنوان قهرمانی دست خواهد یافت.

 هولگر اوسیک آلمانی هدایت تیم سرخ پوش را برعهده دارد. این مربی 59 ساله در جام جهانی 1990 به عنوان کمک مربی، تیم ملی آلمان را همراهی می‌کرد و سابقه هدایت تیم‌های فنرباغچه ،‌بوخوم و تیم ملی کانادا را نیز در کارنامه دارد.

 اوسیک به همراه بوناچیچ به عنوان دو مربی برتر فوتبال آسیا همچنین نامزد کسب عنوان بهترین مربی سال جهان به شمار می‌روند که جدال جذابی در فینال آسیا خواهند داشت.

سرشناس‌ترین بازیکن تیم ژاپنی اوراوا، شینجی اونو محسوب می‌شود که فصل پیش در لیگ هلند برای فاینورد بازی می‌کرد. همچنین 3 بازیکن برزیلی در ترکیب اوراوا حضور دارند که برای این تیم بسیار تعیین‌کننده و تاثیرگذار هستند.

واشینگتون مهاجم شماره 21 که 32 سال سن دارد، دومین فصل حضورش در تیم ژاپنی را تجربه می‌کند و در 35 بازی، 32 بار برای این تیم گلزنی کرده است. این ستاره برزیلی سابقه حضور در باشگاه فنرباغچه ترکیه را داشته و در فصل جاری رقابت‌های جی‌لیگ نیز با 13 گل زده، بهترین گلزن اوراوا بوده است.

 رابسون پونته که با پیراهن شماره 10 در خط میانی اوراوا حضور دارد همان هافبک برزیلی سابق باشگاه لورکوزن است که مغز متفکر این تیم در قلب خط میانی به حساب می‌آید. نه‌نه، دیگر بازیکن برزیلی اوراوا است که با شماره 5 در خط دفاع بازی می‌کند و البته گفته می‌شود ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی در این دیدار حضور نداشته باشد.

اوراوا یک سال پیش در ژاپن با نتیجه یک بر صفر بایرن مونیخ آلمان را در یک دیدار دوستانه شکست داده بود که علی کریمی در آن مسابقه برای بایرن بازی کرد. اوراوا در ژاپن اصطلاحا به عنوان برادر خوانده بایرن شناخته می‌شود و همکاری نزدیکی با باشگاه سرشناس آلمانی دارد. به هر ترتیب تردیدی وجود ندارد که اوراوا رد دیاموندز نسبت به کاوازاکی حریف خطرناک‌تری برای سپاهان خواهد بود.

در تاریخ جدال‌های باشگاهی فوتبال ایران و ژاپن این دهمین مسابقه رو در رو به حساب می‌آید. تاکنون سهم ژاپنی‌ها 5 پیروزی بوده و تیم‌های ایرانی تنها یک‌بار موفق به شکست حریفان ژاپنی شده‌اند. پاس تهران تنها تیم ایرانی است که یومیوری ژاپن را در سال 92 شکست داد. با گذشت 15 سال از این پیروزی، امید می‌رود که سپاهان در خانه این اتفاق را تکرار کند.

زردپوشان البته در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌ها دیگر تیم ژاپنی را مغلوب کردند هرچند در دو بازی رفت و برگشت به تساوی رضایت دادند و پیروزی در ضربات پنالتی را نمی‌توان به عنوان دومین پیروزی تاریخ باشگاه‌های ایرانی مقابل ژاپنی‌ها قلمداد کرد.

 سپاهان برای دیدار با اوراوا آماده می‌شود، در حالی که هیچ بازیکن مصدوم و محرومی نخواهد داشت و بوناچیچ با آسودگی خیال 11 مرد اصلی را برای حضور در فینال انتخاب می‌کند.

سیستم 1-3-2-4 بوناچیچ برابر 2-4-4 احتمالی اوسیک قرار می‌گیرد هرچند احتمال تغییر آرایش اوراوا در این بازی وجود دارد. خصوصا در شرایطی که اوسیک بازی‌های خارج از خانه را با احتیاط زیادی آغاز می کند و ممکن است در اصفهان با یک مهاجم بازی کند.

جذاب‌ترین رویارویی این مسابقه تقابل رابسون پونته در قلب خط میانی اوراوا با محرم نویدکیا خواهد بود که در تعیین سرنوشت این مسابقه تاثیرگذار است.

 سپاهان باید از امتیاز میزبانی به خوبی استفاده کند. دیدار برگشت شرایط کاملا متفاوتی با این مسابقه خواهد داشت. در ورزشگاه خانگی اوراوا 60 هزار تماشاگر سرخ پوش در طول 90 دقیقه هرگز سکوت نخواهند کرد و از هواداران سپاهان هم انتظار می‌رود که در اولین فینال تاریخ اصفهان، نماینده زردپوش زاینده‌رود را به خوبی حمایت کنند.