تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۸

گروه ورزشی: تشکیل اولین اردوی تیم ملی والیبال برای شرکت در مسابقات انتخابی المپیک و سفر زوران گاییچ به ایران بهانه‌ای شد تا سرمربی صربستانی تیم ملی بزرگسالان برای دومین بار رودرروی خبرنگاران بنشیند.

 زوران گاییچ که پس از کسب عنوان پنجمی‌ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، ملی پوشان را در اندونزی ترک کرد و به روسیه بازگشت، تا امروز فرصتی برای دفاع از حق خود در قبال عملکرد تیم ملی در اندونزی به دست نیاورده بود. به همین دلیل نشست خبری را فرصتی برای این کار قرار داد.

 گاییچ که از ساعت 14 روز دوشنبه در سالن کنفرانس فدراسیون والیبال رودرروی خبرنگاران نشسته بود، گفت: با دیدن فیلم بازی‌های ایران در سالهای اخیر به این نتیجه رسیدم که بازیکنان ایران براساس شیوه‌ای که 30 ،04 سال پیش در جهان متداول بود، بازی می‌کنند. درحالی که این نوع بازی با برنامه‌های مورد نظر من همخوانی نداشت.

 وی اظهارداشت: به همین دلیل در همان روزهای اول سفر به ایران، با این شرط همکاری با والیبال شما را پذیرفتم که در تیم ملی تغییرات اساسی صورت گیرد و در مرحله اول به صورت ریشه‌ای، جوانگرایی شود. با این حساب حداقل تا 2سال آینده نباید انتظاری برای کسب مدال و نتیجه درخشان داشته باشیم.

 سرمربی تیم ملی والیبال ایران افزود: من به خاطر بیکاری و نداشتن پیشنهاد به ایران سفر نکرده بودم. بنابراین قبل از انعقاد قرارداد، رئیس فدراسیون والیبال ایران را از هرگونه نتیجه خوب و بد و احتمالا انتقاداتی که در این راستا بر عملکرد والیبال وارد می‌شود آگاه کردم و پس از اطمینان از صبر و حوصله فدراسیون که باید 2 سال ادامه داشته باشد، قرارداد خود را منعقد کردم.

سرمربی تیم باشگاه «ایس کرا» تصریح کرد: من حداقل در 4 ، 5 کشور دنیا فعالیت داشته‌ام. در خصوص والیبال باشگاهی و ملی اطلاعات کافی دارم که همگی به روز هستند. پس در مورد نتیجه‌گیری از برنامه‌هایی که ارائه کرده‌ام و همچنین انتخاباتی که برای اردونشینان انجام داده‌ام، تردید ندارم.

وی تاکید کرد: برای نتیجه‌گیری از تغییراتی که در تیم ملی ایجاد شده و البته همچنان هم ادامه خواهد داشت به 3 ، 4 سال زمان مفید نیاز داریم و من فقط برهمین اساس کار می‌کنم. پس نباید درمسابقات آتی از من و تیم تحت هدایتم انتظار نتیجه داشته باشید. به نظر من این طرز فکر که تیم ملی را فقط برای مسابقاتی خاص آماده کنیم خیلی بچگانه است زیرا با ورزش حرفه‌ای جهان همخوانی ندارد.

وی گفت: با این شرایط امیدی به کسب سهمیه المپیک در مسابقات انتخابی ندارم زیرا در رقابت‌های ژاپن، علاوه بر تیم‌های آسیایی، نمایندگانی از اروپا هم حضور دارند و ایران باید در پیکارهای بین قاره‌ای مجوز المپیک را بگیرد. در حالی که در حال حاضر تیم ایران با هر ترکیبی نمی‌تواند از پس چنین کاری بر بیاید.

 گاییچ خاطرنشان کرد: راهی که من انتخاب کرده‌ام و والیبالیست‌های تیم ملی را در آن قرار داده‌ام، به نقطه‌ای ختم می‌شود که محل استقرار کشورهای حرفه‌ای دنیاست. برای رسیدن به این جایگاه، زمان بیشتری مورد نیاز من و شاگردانم است.سرمربی تیم ملی ایران با اشاره به نبود سیستم آمارگیری یا تیم آماری در کنار تیم‌های باشگاهی و ملی ایران گفت: این موضوع بزرگترین ضعف والیبال ایران است. همین کمبود باعث شده بسیاری از بازیکنان تیم ملی به ناحق به باد انتقاد گرفته شوند و توانایی‌های آنها نادیده گرفته شود. درحالی که آنها جزو بهترین‌های ما به حساب می‌آیند.

 وی ادامه داد: به طور مثال طبق آماری که من در اختیار دارم، تیم ایران در اندونزی 67 درصد در دریافت موفق بود که در این میان ساسان ثانی و مجتبی عطار به ترتیب 75 و 74 درصد در دریافت سرویس موفقیت داشتند. پس انتقاد در مورد این دو بازیکن غیرمنطقی است.

 گاییچ با بیان اینکه والیبال در مجموع دارای دو فاز است، اظهار داشت: والیبال ایران در فاز اول یعنی زمانی که تیم حریف سرویس می‌زند و ما باید پس از دریافت برای حمله اقدام کنیم مشکلی ندارد. در اندونزی تاثیرگذاری بازیکنان در حمله 44 درصد است درحالی که آمار تیمی‌که من با آن قهرمانی المپیک را به دست آوردم 41 درصد بود.

 وی افزود: اما در فاز دوم؛ یعنی زمانی که ما سرویس می‌زنیم و باید مقابل حمله حریف توپ‌گیری و دفاع داشته باشیم، ضعف داریم. همین ضعف باعث باخت به تیم‌هایی چون کره، ژاپن، چین و استرالیا شد.

 سرمربی تیم ملی والیبال ایران خاطرنشان کرد: در طول 14 گیمی‌که مقابل این چهار تیم بازی کردیم، برای دفاع از توپ‌های برگشتی 28 درصد موفقیت داشتیم. یعنی به طور متوسط برای هر گیم 3/3 درصد. این آمار ضعیفی است که برای پوشش آن باید زحمت زیادی بکشیم.

زوران گاییچ گفت: من می‌خواهم بازیکنانم برای رسیدن به موفقیت نهایی بیشتر از فکر و ذهن خود در زمین استفاده کنند، به طوری که بعد از مسابقه فکر آنها بیشتر از ماهیچه‌های دست و پای شان درد بگیرد.وی در مورد بازیکنان حاضر در اردوهای آتی تیم ملی خاطرنشان کرد: انتخاب 22 بازیکنی که در اردوی اول حضور داشتند به منزله دعوت شدن آنها به سایر اردوها نیست. بازیکنی می‌تواند در تمام اردوهای من حضور یابد که ثابت شود تحمل فشار برنامه‌های من را به طور کامل دارد.

 گاییچ تاکید کرد: تیم ملی یعنی 8 ، 9 بازیکن برتر در کنار 2،3 نفری که با حضورشان باعث شادابی و ایجاد همدلی درمیان هم تیمی‌های خود می‌شوند. ملاک من برای معرفی ترکیب نهایی تیم ملی این است و بدون توجه به هیچ انتقادی براساس این ملاک، کارم را ادامه می‌دهم.