پنجمين همايش ملي آلودگي هوا با تمركز بر ذرات معلق تلاش دارد نگاهها را به ذرات معلقي جلب كند كه آلاينده اصلي تهران و كلانشهرهاي كشور هستند. در اين راه خودروهاي ديزلي و بهويژه كاميونها نقش بارزي در توليد دود در شهر دارند. در نشست ديروز خبر رسيد كه يك فوريت طرح جلوگيري از افزايش دود ديزل نيز در شوراي شهر تهران مصوب شده است.
- چرا پلاك معيار تردد در تهران است؟
در سالهاي اخير طرح زوج و فرد با نظارت مكانيزه در تهران اجرا شده و يكي از محورهاي انتقادي همايش ديروز كه در سالن همايشهاي رازي برگزار شد، همين طرح زوج و فرد بود. وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در اينباره اظهار كرد: طرح زوج و فرد، طرح غلط مبنايي است؛ چراكه نميشود آلودگي اگزوز يك خودرو را به رقم شماره آخر پلاك خودرو ربط داد. درست است كه تعداد روزهاي ناسالم در سالهاي اخير كاهش پيدا كرده ولي چيزي كه سبب اذيت مردم ميشود، اپيزودهاي طولاني و پيوسته آلودگي هواست. حسيني با نمايش تصوير روز ناسا كه براساس يك تصوير ماهوارهاي آلودگي هواي تهران را نشان ميداد، گفت: آماري كه در سال 2012منتشرشده اين است كه 26هزار نفر مرگ منتسب به آلودگي هوا در سال دارند كه وزارت بهداشت اعلام كرده حدود 6هزار نفر از اين آمار براي تهران است. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا گفت: با توجه به اينكه بيش از 100هزار خودروي ديزلي تردد شبانه در تهران دارند، طرحي در شوراي شهر تهران درخصوص جلوگيري از دود ديزل مطرح شده است.
برآورد مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا اين بود كه هزينهاي كه براي آلودگي هوا و سلامت شهر تهران پرداخت ميشود 18هزار ميليارد تومان در سال است. در عين حال اوضاع آلودگي هوا فقط با راهحلهاي علمي قابل حل است. حسيني گفت: در تهران بعد از چندين سال طرح كاهش نصفه و نيمهاي را راهاندازي كرديم. هدف ما اين بود كه اين طرح خيلي جديتر و سختگيرانهتر آغاز شود ولي با توجه به ملاحظات سياسي و اجتماعي نتوانستيم اين هدف را كامل پيگيري كنيم. وي گفت: از امسال سيستم اندازهگيري كربن سياه بهصورت آنلاين را راهاندازي خواهيم كرد. از سويي 300هزار خودروي كاربراتوري تهران مسئول توليد آلودگي نيمي از خودروهاي سواري اين شهر هستند. وي گفت: هر خودروي ديزلي كه در كشور توليد ميشود بايد فيلتر داشته باشد و خودروي ديزلي نبايد در كشور بدون فيلتر پلاك شود. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا اظهار كرد: صنعت ما فوقالعاده از لحاظ اجتماعي بيمسئوليت است و براي جان انسانها ارزش قائل نيست. يك شركت اروپايي اعلام كرده است كه اگر قانون فيلتر دوده در كشور لغو نشود خودرويي به ايران نميفروشد.
- كاهش آلايندههاي صنعتي
سعيد متصدي، معاون محيطزيست انساني سازمان حفاظت محيطزيست هم در اين نشست بيان كرد: يكي از مشكلات عمده در آلودگي هوا اين بود كه كاتاليستها در كشور كنترل نميشدند. ما تغييري كه در حدود مجاز معاينه فني اعلام كرديم، اين امكان را در كشور فراهم كرديم و اكنون حدود مجاز معاينه فني اصلاح شده است. وي با بيان اينكه بعد از 20سال حدود مجاز صنعتي اصلاح شده،گفت: كاهش 20درصدي در انتشار آلايندههاي صنعتي را داشتهايم و از اواسط امسال 441مركز ايران تحت يك شبكه سيمفا و يكپارچه معاينه فني فعاليت ميكنند. متصدي گفت: پايش مضاعف و آنلاين صنايع افزايش پيدا كرده و توليد موتورسيكلت كاربراتوري از اول مهرماه سال95 ممنوع شده است. وي افزود: 915هزار خودروي فرسوده در 3سال اخير از رده خارج شده و كل خودروهاي فرسوده كشور 2ميليون و 150هزار عدد است. معاون محيطزيست انساني سازمان حفاظت محيطزيست اظهار كرد: اگر عامل آلودگي هوا را خودرو يا صنعت بدانيم، عامل اصلي آن در بارگذاري نادرست اينهاست.
- سهم زياد آلودگي هوا در مرگ
89درصد از مرگوميرهاي ناشي ازآلودگي هوا بر اثر بيماريهاي قلبي و تنفسي است. احمد جنيدي، معاون دانشگاه علوم پزشكي ايران با بيان اين خبر گفت: اين مرگ نوعي قتل است كه سهم ما از آلودهكردن هوا در روزهاي آلوده است؛ روزهايي كه نبايد خودرو را به سطح شهر ميآورديم و آورديم و ميزان مرگومير ناشي از آلودگي هوا در آن روزها افزايش يافته است. براي اينكه فرهنگ هواي پاك عمومي شود، بايد يك جهاد فرهنگي عمومي داشته باشيم. حجتالاسلام والمسلمين حسيني، عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق هم در اينباره گفت: بايد براي حل مشكل آلودگي هوا جهاد فرهنگي انجام دهيم. وي با اشاره به اهميت هوا در دين اسلام گفت: از امام رضا(ع) روايت داريم كه آب و هوا اساس زندگي است.