تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

پس از تماشای انبوه فیلم‌های تلخ و ناامیدکننده در نیمه ابتدایی جشنواره سی‌وپنجم که وفور صحنه‌های سیگار کشیدن در آن صدای وزیر بهداشت را هم درآورد، نوبت به یک کارگردان اول و یک فیلمساز جوان رسید تا با فیلم‌هایشان حال جشنواره امسال را کمی بهتر کنند.

به گزارش همشهري، «خوب، بد، جلف» پيمان قاسم‌خاني نخستين فيلمي بود كه در ششمين روز جشنواره فجر در برج ميلاد روي پرده رفت و باعث شد صداي خنده‌هاي حاضران در سالن بزرگ مركز همايش‌ها گوش فلك را كر كند. فيلمنامه‌نويس كاركشته تلويزيون و سينما در نخستين تجربه كارگرداني نمره قبولي گرفت و از همين امروز مي‌توان خوب، بد، جلف او را يكي از پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سال آينده دانست. فيلم تا پايان عنوان‌بندي پاياني تماشاگران گريزپاي برج ميلاد را داخل سالن نگه داشت و جلسه پرسش و پاسخ آن هم در فضايي شاد و مفرح برگزار شد.

دومين فيلم روز جمعه «آذر» به‌كارگرداني محمد حمزه‌اي بود كه شايد مخاطبان بيشتر او را با شخصيت ياور سريال «فاصله‌ها» بشناسند. فيلمي به تهيه‌كنندگي و بازي نيكي كريمي و حضور چهره‌هايي چون حميدرضا آذرنگ، هومن سيدي و هستي مهدوي‌فر كه براي يك فيلم اول اميدواركننده بود و رضايت نسبي منتقدان را جلب كرد. هر چند، آذر هم در ادامه فيلم‌هاي تلخ امسال فضايي تقريبا تيره داشت كه با فيلمنامه‌اي از احسان بيگلري (كارگردان «برادرم خسرو») روي يك موضوع خانوادگي و اجتماعي دست گذاشت و توانست تماشاگر را تا پايان روي صندلي نگه دارد.

شلوغ‌ترين ساعت در برج ميلاد به نوبت نمايش «ماجراي نيمروز» محمدحسين مهدويان اختصاص داشت؛ كارگرداني جوان كه سال گذشته با «ايستاده در غبار» سيمرغ بلورين بهترين فيلم را برد و دومين تجربه كارگرداني خود را به تهيه‌كنندگي سيدمحمود رضوي ساخت. حضور سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت و مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري و البته محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نشان مي‌داد آوازه ماجراي نيمروز به گوش همه رسيده است.

فيلم در زماني نزديك به 2ساعت همه را روي صندلي ميخكوب و در پايان هم با تشويق ايستاده و طولاني حاضران خستگي را از تن سازندگان بيرون كرد. ابراهيم حاتمي‌كيا در دومين روز حضور در برج ميلاد پس از تماشاي ماجراي نيمروز سراغ مهدويان رفت و كارگردان جوان را به آغوش كشيد. نكته بامزه نشست پرسش و پاسخ هم احتمال معرفي فيلم به آكادمي اسكار در سال آينده بود كه مهدويان به شوخي گفت: حالا كه اصغر فرهادي فيلم ندارد، شايد فيلم ما را به اسكار معرفي كنند!

آخرين فيلم اكران روز جمعه برج ميلاد تازه‌ترين ساخته مسعود جعفري جوزاني بود. «پشت ديوار سكوت» البته با وجود اميدواري‌هايي كه به موفقيت آن وجود داشت، نتوانست رضايت منتقدان و اهالي رسانه را جلب كند و برخي تماشاگران اندكي پس از آغاز نمايش فيلم، سالن را به نشانه نارضايتي ترك كردند. جوزاني 2سال پيش كمدي اجتماعي «ايران‌برگر» را در جشنواره فيلم فجر داشت كه پس از موفقيت نسبي در دوره سي‌وسوم، در اكران نوروز هم جزو آثار پرفروش بود.

  • معرفي 9فيلم برتر

در پايان پنجمين روز سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر، مهم‌ترين نكته در آراي مردمي بيرون‌رفتن يك فيلم از گردونه رقابت است. «ماجراي نيمروز» محمدحسين مهدويان، «خوب، بد، جلف» به كارگرداني پيمان قاسم‌خاني، «بدون تاريخ، بدون امضا» به كارگرداني وحيد جليلوند، «ويلايي‌ها» به كارگرداني منير قيدي، «آباجان» ساخته هاتف عليمرداني، «انزوا» ساخته مرتضي علي‌عباس ميرزايي، «بيست و يك روز بعد» سيدمحمدرضا خردمندان و «گشت۲» سعيد سهيلي بدون ترتيب بيشترين آراي مردمي را گرفته‌اند و به‌نظر مي‌رسد رقابت براي كسب اين سيمرغ داغ‌تر از هميشه ادامه دارد.