تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۹

همشهری‌آنلاین: اجلاس مجمع اقتصادی آسیا و اروپا موسوم به اوراسیا (Euro-Asia) امروز در شهر شیان مرکز استان شنسی در شمال غرب چین با حضور ایران گشایش یافت

به گزارش واحد مرکزی خبر،  علیرضا شیخ عطار، قائم مقام وزیر امور خارجه ایران، پنجشنبه در این اجلاس با اشاره به حجم عظیم ذخایر گاز و نفت ایران، وجود بیش از 40 میدان نفتی در این کشور و مقررات جدید سرمایه گذاری خارجی گفت: شرکتهای آسیایی می‌توانند از این فرصت‌های اقتصادی ایران به خوبی استفاده کنند.

علیرضا شیخ عطار افزود: ایران برای توسعه منابع نوین انرژی همچون انرژی صلح آمیز هسته‌ای دارای ظرفیت‌های بالایی است و همه این زمینه‌ها، راهکارهای جدید همکاری برای کشورهای آسیایی محسوب می‌شود.

به گفته شیخ عطار، آسیا باید یکپارچگی را تقویت کند و همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری را گسترش دهد.

قائم مقام وزیر امور خارجه ایران ضمن استقبال از سرمایه گذاری خارجی در ایران گفت: ایران اکنون در حال اجرای طرح های انرژی و گاز با پاکستان و هند است و در این زمینه با ارمنستان و ترکیه نیز همکاری دارد.

در اجلاس اوراسیا در شهر "شیان" چین حدود یکهزار و 400 مقام و نماینده از 20 کشور آسیایی و اروپایی شرکت کرده‌اند.

در این نشست دو روزه طرفین درباره همکاری آسیا و اروپا و همکاری در قاره آسیا در بخش های انرژی ، گردشگری ، آموزش و پرورش و مالی گفتگو خواهند کرد.

"جیا چینگ لین" عضو کمیته دایمی دفتر مرکزی سیاسی حزب کمونیست چین در افتتاحیه این اجلاس حضور یافت.

این اجلاس را سازمان همکاری شانگهای و شورای تجارت این سازمان، برنامه توسعه سازمان ملل ، جامعه اقتصادی اوراسیا ، بانک توسعه چین و دولت محلی استان "شنسی" چین برگزار کرده اند.

شهر شیان که محل دائمی مجمع اقتصادی اوراسیا است نخستین بار در نوامبر 2005 میزبان این اجلاس بود