همشهری آنلاین: خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: «اگر جامعه در گناه رفت، عذاب خواهید دید. اگر مسایل جامعه بشری را در مغرب زمین ببینید، متوجه می‌شوید که دنیای غرب را برخی فسادها پر کرده است.»

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه (س) و تسلیت رحلت علامه طباطبایی و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دانشگاه نیروی انتظامی در خصوص اهمیت تامین امنیت اجتماعی گفت: «قرآن کریم در وصف جامعه خوب به ترتیب امنیت، آرامش دل‌ها و فعالیت اقتصادی را آورده است.»

او افزود: «سر این‌که امنیت ابتدا آمده این است که اساس امنیت است و دل‌ها را آرام می‌کند. دنبال امنیت آرامش دل است و در پی این‌هاست که فعالیت اقتصادی رواج پیدا می‌کند.»

به گفته او  این شیوه‌ای که مدت‌هاست نیروی انتظامی شروع کرده‌ است باید ادامه یابد تا این سه امر محقق شود.

او افزود: «این سه نکته کلیدی است و دنیای استکبار روی آن‌ها دقیق شده است و از طرق مختلف تلاش می‌کند با بهانه‌های بسیار غلط امنیت را بر هم بزند. بهانه دارد که ایران به دنبال سلاح اتمی است، این در حالی است که آن‌که صاحب فتواست و رهبر جامعه است و در راس قرار گرفته است به صراحت مطرح می‌کند، قرآن هم به صراحت مطرح کرده ‌است که فساد و از بین بردن دیگران غلط است و کار سلاح اتمی هم همین است. با این که شخص اول کشور در مقام فتوا می‌گوید که این کار غلط است، دشمنان هم‌چنان آن را بهانه‌ای برای خود گرفته‌اند و در دنیا جنایت می‌کنند.»

به گزارش ایسنا امامی کاشانی گفت: «کشوری که جوان و پیرش به یاد امام زمان (عج) روز و شب را سپری می‌کند و می‌گوید جهان آینده صلح و امن دارد، و منجی برای دنیا آرامش می‌آورد خواهان فساد نیست.»

او هم چنین در خطبه‌های اول نمازجمعه با تسلیت شهادت امام صادق(ع) گفت: «در کنار بروز تفکرات مرجعی، تفکرات جبری هم رواج یافت و حکومت‌ها برای این‌که نان و غذا و راحتی‌شان در این بود، به انتشار آن‌ها بسیار کمک کردند. مردم که لاابالی شوند به نماز و دین کاری ندارند و در نتیجه حکومت‌ها در عیاشی وانواع رذیلت‌ها آزاد می‌شوند.»

خطیب موقت نماز جمعه ادامه داد: «ابوحنیفه در آن مقطع فکر ارجاع و مرجع بودن را قبول کرد و گفت؛ ایمان اساسی در دل است که بر زبان جاری می‌شود. بندگی خدا در ازدیاد ایمان اثری ندارد و گناه نیز در نقصان آن تاثیری نمی‌بخشد. ابوحنیفه معتقد به جبر هم بود.»

او افزود: «در آن دوران عده‌ای با او مخالفت کردند. تفکر ابوحنیفه رشد و رواج یافت و دستگاه حاکمه هم آن را ترویج می‌کرد. امام صادق(ع) هم با آن فکر روبرو شد، یک انحراف در اعتقادات و انحرافی دیگر در فروع دین و احکام دین بود و اگر این انحراف باقی می‌ماند، دین اسلام امروز شبیه مسیحیت بود.»

به گفته خطیب موقت نماز جمعه، امام صادق(ع) برای مقابله با این اندیشه‌ها کادرهای قوی تشکیل داد، امام جمعی را به ریاست دو نفر از کسانی که به لحاظ اعتقادی ایمان محکم و قوی داشتند، تشکیل داد. دسته‌ دیگر از افراد را امام در فقه تعیین کرد.

او افزود: «امام صادق(ع) کسانی را که می‌توانستند خوب بحث کنند را به این کار موظف کرد. حتی گروهی را برای فعالیت‌های اقتصادی مامور کرد و از سودهای آن برای کارهای فرهنگی استفاده می‌نمود. امام افرادی را برای مقابله با غلو نیز مامور کرد؛ افرادی بودند که در اسلام به طور گسترده احادیث خلاف می‌گفتند، امام صادق با آن‌ها به عنوان اهل غلو مواجه شد.»

او تاکید کرد: «امروز به تمام عزیزان اهل سنت با شهامت و قاطعیت عرض می‌کنم که امام صادق(ع) برای شما و تمام مسلمین هم هست. اگر امام صادق (ع) نبود این دین به این صورتی که امروز عمل می‌کنید، دست شما نبود و از شما گرفته بودند. آن‌چه از اساس اسلام و حقیقت آن دارید و می‌گویند و علمای شما در کتاب‌ها نوشته‌اند مرهون امام صادق(ع) است. ایشان آن روز در مقابل تفکری که بنی امید آورده بود، ایستادند.»

امامی کاشانی خاطرنشان کرد: «امروز تاکید می‌کنم امام صادق(ع) فرمود شما منادیان دین باشید و دین را با عمل‌تان بیان و تبیین کنید. امام صادق(ع) با آن همه گرفتاری‌ها دین را تبیین کرد. ما هم بیاییم اهل عمل باشیم و این پیام را به دنیا برسانیم و توجه کنیم که هیچ چیزی مثل طاعت و بندگی خدا در ایمان نیست.»

او با اشاره به احادیثی از امام صادق(ع) گفت: «ریشه‌ بسیاری از گناهان خیره شدن در اجنبی است. چه دختر در پسر و چه پسر در دختر. این ارتباطات است که بسیاری از گناهان را به دنبال می‌آورد. وقتی فرد می‌خواهد چشمش را از نامحرم بپوشاند باید توجه کند و آن توجه به عظمت و جلال خداست. آن وقت است که آدم می‌تواند گناه نکند.»

او ادامه داد: «انسان برای طاعت باید خدا را با عظمت مشاهده کند، اگر با عظمت مشاهده کرد آن وقت است که با همه عالم هماهنگ می‌شود. کسی که با خدا همدل شد، یعنی با همه هستی همدل شده است.»