شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم برلین شامگاه پنجشنبه ۲۱بهمن با نخستین نمایش جهانی فیلم سینمایی «جانگو» به کارگردانی اتین کومار از فرانسه در بخش مسابقه آغاز می‌شود و تا نخستین روز اسفند با نمایش ۴۰۰ فیلم ادامه می‌یابد.

به گزارش همشهري، در اين دوره 24فيلم در بخش مسابقه برليناله حضور دارند كه از اين ميان 18فيلم براي كسب جوايز خرس طلايي و خرس‌هاي نقره‌اي رقابت مي‌كنند. از مهم‌ترين فيلم‌هاي بخش مسابقه بين‌الملل مي‌توان به «شام» اورن موورمن از آمريكا، «روز خوبي داشته باشيد» ليو جيان از چين، «مهماني» به كارگرداني سالي پاتر از بريتانيا، «ردپا» آگنيشكا هولاند از لهستان، «بازگشت به مونتاك» فولكر شلندورف از آلمان و «سوي ديگر اميد» آكي كوريسماكي از فنلاند اشاره كرد.

در بخش خارج از مسابقه 6فيلم به نمايش درمي‌آيد كه «لوگان» جيمز منگلد با بازي هيو جكمن در نقش ولوورين، «قطاربازي2» دني بويل، «پرتره آخر» استنلي توچي با بازي جفري راش در نقش آلبرتو جاكومتي، نقاش و مجسمه‌ساز سوئيسي و درام تاريخي «خانه نايب پادشاه» گوريندر چادا، فيلمساز هندي‌تبار خالق «مثل بكام سانتر كن» از آن جمله‌اند. رياست هيأت داوران بخش مسابقه رسمي را هم پل ورهوفن هلندي برعهده دارد كه امسال با «او» حسابي درخشيد. مگي جيلنهال، ديه‌گو لونا، يوليا ينتش، وانگ كوانان، دورا بوشوشه و اولافور الياسون همكاران ورهوفن هستند.

در اين دوره نام ايران در 2بخش جشنواره برلين برده مي‌شود؛ يكي بخش فورم كه «تمارض» به نويسندگي و كارگرداني عبد آبست در آن حضور دارد و در روزهاي برگزاري جشنواره 5نوبت روي پرده مي‌رود. در بخش ويژه برليناله هم ياد و نام عباس كيارستمي فقيد با نمايش «كلوزآپ» زنده نگه‌داشته مي‌شود. قرار است نسخه ترميم‌شده اين فيلم زنده‌ياد كيارستمي براي نخستين بار در آلمان در برنامه فرهنگي مدرنيته در ايران به نمايش درآيد. در بخش ويژه برليناله 13فيلم حضور دارند.

سازمان‌دهندگان جشنواره برلين امسال از يك چهره سرشناس سينماي جهان تقدير مي‌كنند. ميلنا كانونرو، طراح لباس ايتاليايي كه از 9نامزدي اسكار در 4مورد برنده مجسمه طلايي شده، روز 28بهمن به مركز آلمان مي‌آيد تا در مراسمي در كاخ برليناله جايزه خرس طلايي افتخاري يك عمر دستاورد شصت و هفتمين دوره جشنواره برلين را دريافت كند. در اين مراسم فيلم سينمايي «درخشش» ساخته استنلي كوبريك هم روي پرده مي‌رود.

گردهمايي هزاران نفر از فعالان صنعت سينما در برلين در مدت 11روز با نمايش نزديك به 400فيلم همراه خواهد بود و انتظار مي‌رود با توجه به دستور اخير رئيس‌جمهور آمريكا مبني بر جلوگيري از ورود شهروندان 7كشور مسلمان، يكي از 3رويداد مهم سينماي اروپا (در كنار ونيز و كن) به صحنه بحث‌هاي داغ سياسي تبديل شود.