بهرغم تمام مشكلاتي كه شانه خاليكردن دولت از پرداخت سهم 50درصدياش براي توسعه مترو ايجاد كرده، طي سالهاي اخير مديريت شهري تلاش كرده هيچ نوع انقباضي براي بودجه حملونقل عمومي درنظر نگيرد. بدينترتيب سال96، سال بهرهبرداري از 3خط جديد متروي تهران شامل خطوط 6، 7 و متروي فرودگاه امام خميني خواهد بود.
طي سالهاي اخير شهرداري و شوراي شهر تهران مجبور شدهاند برخي منابع مهم شهر تهران را براي مشكلاتي از حملونقل عمومي شهر هزينه كنند كه قانون به دولت سپرده اما كمترين تلاش براي رفع مشكل آن نميكند.
- مصوبه 7ميليارد توماني
آنگونه كه در كليات لايحه بودجه96 شهر تهران مصوب 5بهمن آمده، سهم حملونقل عمومي تهران از بودجه سال96 پايتخت بهرغم تدوين بودجه انقباضي 40درصد خواهد بود. رقم دقيق بودجه مصوب96 پايتخت 17.9هزار ميليارد تومان است. بدينترتيب بيش از 7هزار ميليارد تومان از بودجه سال آينده تهران قرار است براي حملونقل عمومي شهر هزينه شود. در بخش احداث و توسعه مترو 2100ميليارد تومان پيشبيني شده كه اولويت آن با اتمام ساخت و بهرهبرداري از خطوط 6 و 7 متروست. همچنين ساير ابزارهاي تأمين مالي نظير 2ميليارد يورو فاينانس داخلي و خارجي و 2هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت براي تأمين مالي پروژههاي حملونقل عمومي درصورت عدمتحقق سهم دولت درنظر گرفته شده است. همچنين اعتبار بخش بهرهبرداري مترو با توجه به افزايش ايستگاههاي مترو در سال96 و با عنايت به عدمتحقق سهم دولت در پرداخت يارانه بليت مترو 33درصد افزايش خواهد داشت و از 600ميليارد تومان به 800ميليارد تومان خواهد رسيد.
- كاهش 46درصدي سهم تهران
دولت سهم شهرداري تهران در لايحه بودجه سال آينده كشور را 46درصد كم كرده است. محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در اينباره ميگويد: دولت براي مترو در سالجاري 245ميليارد تومان سهم براي تهران تصويب كرد اما از اين رقم 70ميليارد تومان هم اختصاص نيافت. همين رديف به 125ميليارد تومان در بودجه سال96 كاهش پيدا كرده است. با توجه به اينكه بهرهبرداري مترو هر روز گسترش پيدا ميكند، اما كاهش بودجه مترو در اين شرايط معنايي ندارد.
- اهميت حملونقل در بودجه96
اقبال شاكري رئيس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران در اينباره ميگويد: كمبود امكانات مرتبط با حملونقل عمومي در شهر تهران به يك معضل اساسي تبديل شده و در بودجه سال96 موضوع حملونقل عمومي بايد در اولويت فعاليتهاي تهران قرار گيرد. وي با اشاره به كمكاريهاي صورتگرفته پيرامون بهبود وضعيت حملونقل عمومي در تهران تصريح ميكند: نبايد منتظر بمانيم كه حادثهاي ايجاد شود تا براي توسعه حملونقل عمومي چارهانديشي كنيم بلكه بهتر است قبل از هرگونه حادثهاي در اين رابطه برنامهريزي صورت گيرد. وي ميافزايد: در حوزه اتوبوسراني نيز بهشدت با كمبود اتوبوس مواجه بوده و در كنار آن اكنون هزار واگن مترو نيز كم داريم.
- حملونقل به چه كار آيد؟
در سالهاي اخير كمتر كسي است كه درباره اهميت حملونقل عمومي نداند. هر روز بيش از 19ميليون سفر شهري در پايتخت صورت ميگيرد كه تا سال1400 بايد 75درصد سفرها با مترو و اتوبوس صورت گيرد. در سالهاي اخير شهرداري تهران سهم مترو را از 4درصد در سال84 به 18درصد در سالجاري رسانده اما بايد بهزودي اين سهم به 30درصد برسد و اين مهم جز با بودجهدهي و توجه ملي صورت نميگيرد. در اتوبوسراني نيز بايد طلسم 7سال اتوبوس ندادن دولت به تهران بشكند و دولت توجه جدي به حملونقل اتوبوسي شهر كند.
طبق قانون دولت بايد 82.5درصد هزينه خريد اتوبوسهاي تهران را بپردازد اما كاش مجلس بهعنوان نهاد ناظر بر دولت به اين نقش توجه جدي كند.
- بودجه حملونقل عمومي96 تهران در كجا هزينه ميشود؟
مترو: افتتاح خط 6، خط 7، خط متروي فرودگاه امام و بهرهبرداري از مترو
اتوبوسراني: توسعه ناوگان و خصوصيسازي
ترافيك: هوشمندسازي - نگهداري معابر - كنترل ترافيك
ساير: ساخت تراموا در بزرگراه همت - پاركينگسازي و...