تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

دیروز یکشنبه ۲۴بهمن‌ماه، معاملات گواهی سپرده زعفران به‌طور رسمی در شهر مقدس مشهد افتتاح شد.

 در نخستين معامله بورس زعفران، يك كيلو و 160گرم زعفران ايراني به ارزش 50ميليون ريال در قالب گواهي سپرده كالايي به فروش رفت. حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالاي ايران در مراسم افتتاحيه بازار معاملات گواهي سپرده زعفران گفت: معاملات زعفران در بورس كالاي ايران هم به‌صورت گواهي سپرده كالايي و هم در بازار فيزيكي به‌صورت نقد، سلف و نسيه انجام مي‌شود.

سلطاني‌نژاد با اشاره به نحوه معاملات گواهي سپرده زعفران گفت: در اين بازار، كشاورزان محصول خود را به انبارهاي تحت كليد بورس كالا مي‌سپارند و معادل آن گواهي سپرده يا همان قبض انبار دريافت و با مراجعه به كارگزاري‌هاي مجاز، محصول خود را عرضه مي‌كنند. او ادامه داد: مدت زمان لازم براي ارزيابي كالا، 24ساعت پس‌از زمان دريافت كالاست.

در اين مدت محصول در قرنطينه انبار باقي مي‌ماند و امكان عودت آن به مالك كالا وجود ندارد. مديرعامل بورس كالاي ايران گفت: معاملات گواهي سپرده زعفران در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 15:30 انجام شده و وجه حاصل از معامله، ظرف 2روز كاري پس از انجام معامله با لحاظ هزينه‌هاي انبارداري و كارمزد معاملات به‌حساب دارنده زعفران واريز مي‌شود. سلطاني‌نژاد گفت: هزينه‌هاي انبارداري براي اين محصول به مبلغ يك ريال به‌صورت روزانه به ازاي هر گرم است.