معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه «آيا كرسيهاي آزادانديشي دانشآموزي همچنان در مدارس برگزار خواهد شد» گفت: «كرسيهاي آزادانديشي مربوط به سياستهاي دوره گذشته بوده است.» مهدي فيض با اين استدلال كه كرسيهاي آزادانديشي به مقدماتي نياز دارد تا بتوانيم در مدارس دانشآموز پرسشگر و نقاد تربيت كنيم، افزود: «اگر بتوانيم دانشآموز را پرسشگر و نقاد تربيت كنيم، خيلي هنر كردهايم.كرسي آزادانديشي براي دانشگاه خوب است و براي مدرسه زود است چون هنوز دانشآموز، ظرفيت ذهني لازم را پيدا نكرده است.»
فيض البته اينكه پرسشگري و نقادي بايد از مدرسه شروع شود را نفي نكرد و حتي در تأييد آن گفت: «كرسي آزادانديشي مراحلي دارد كه يكي از آنها نقد نظر است، بايد يك دانشآموز اهل پرسشگري و نقد نظر ديگران باشد. اما اينكه خودش بخواهد آزادانديشي بهمعناي اينكه حرف تازهاي بزند و برداشت جديدي از يك موضوعي ارائه بدهد اين مقداري براي دانشآموزان زود است.» به اين ترتيب معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش با برگزاري كلاسي با عنوان «آزادانديشي» مخالفت دارد؛ «ما ميگوييم كتابخواني، براي كتابخواني كلاس ميگذارند، درحاليكه كتابخوان كردن دانشآموزان وظيفه همه معلمان است، همه معلمان بايد دانشآموزان پرسشگر و نقاد تربيت كنند.»
- از رونق تا فراموشي
مخالفت معاون جديد تازه پرورشي با برگزاري اين كلاسها در حالي است كه در دوره وزارت علياصغر فاني چند كرسي آزادنديشي در مدارس برگزار و حتي كتابچهاي نيز تحت عنوان «كرسيهاي آزادانديشي دانشآموزي» حاوي مطالب ارائه شده دراين كرسيها منتشر شد. حميدرضا كفاش، معاون سابق پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش تابستان امسال به همشهري اعلام كرد: «تاكنون در 10درصد مدارس متوسطه اول و دوم كشور (در هر استان 10دبيرستان دخترانه و 10دبيرستان پسرانه) بهطور آزمايشي كرسيهاي آزادانديشي برگزار شدهاست. »به اين ترتيب امسال از حدود 600كلاس كرسي آزادانديشي در مدارس خبري نخواهد بود؛تا سرنوشت «آزادانديشي در مدارس» چه شود.
- رئيسجمهور:كلاس آزادانديشي برگزار كنيد
حسن روحاني، رئيسجمهور (اول مهر95): فرهنگيان زنگ گفتوگو تشكيل دهند و اجازه دهند دانشآموزان با يكديگر گفتوگو و مباحثه كنند. كرسيهاي آزادانديشي كه رهبر بر آن تأكيد دارد بايد از مدرسه آغاز شود. مدارس بايد ساعاتي را در طولماه يا هفته به كتاب خواندن و كتابخواني و توضيح آنچه در كتاب دانشآموز قرار دارد، اختصاص دهند. به وزارت آموزش و پرورش پيشنهاد ميكنم ساعت گفتوگو را در ساعتي از هفته ياماه بگنجانند و بعد آن را جزو مواد درسي نمرهدار قرار دهند.