به گزارش بیمه مرکزی عبدالناصر همتی یکی از کمبودهای جدی در صنعت بیمه را قانون قدیمی بیمه شخص ثالث دانست و گفت: این بیمه که حجم زیادی از صنعت بیمه را به خود اختصاص داده بود، مشکلات زیادی به همراه داشت؛ اما خوشبختانه در سال ۱۳۹۵ اصلاحات لازم در این قانون اعمال و قانون جدید بیمه شخص ثالث تصویب شد. بر این اساس، بیمه مرکزی نقش موثری در تدوین، پیگیری و تصویب قانون جدید و تلاش برای تدوین آییننامههای مرتبط با آن در موعد قانونی مشخص شده داشت.
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث گفت: با اجرای این قانون، کسانی که در حادثه رانندگی آسیب میبینند؛ به حق و حقوق خود در کوتاهترین زمان ممکن میرسند و مقصران حادثه نیز چنانچه عمدی در کار آنان نباشد یا از سایر قوانین و مقررات تخطی نکرده باشند؛ بری الذمه محسوب میشوند و تمامی تکلیف بیمهای آنان بر عهده شرکتهای بیمه خواهد بود. در واقع با اجرای این قانون، هیچ مقصر حادثهای زندان نمیرود.
وی خاطرنشان کرد: در این قانون، ضمانتهای اجرایی لازم و کافی دیده شده و بسیاری از ابهامات و خلاءهای متعدد قانونی آن در موضوعات حقوق و تعهدات بیمهگر و بیمهگذار برطرف شده و اصلاح معیارهای تعیین حق بیمه، تأثیر سوابق رانندگی و بیمهای، تسهیل شرایط در پرداخت خسارات و همچنین امکان مقابله با تقلبات بیمهای، توجه به کارکرد بازدارندگی قانون و پیشگیری از تخلفات رانندگی، رفع بسیاری از موانع و نواقص موجود و تعیین تکالیف نهادها و دستگاههای ذیربط و وضع مقررات کیفری در این قانون مورد لحاظ قرار گرفته است.
همتی افزود: همچنین مشکل خرید الحاقیه در مقاطع ابتدایی هر سال و همچنین مسأله "تعدد دیات" حل شده و در هر ۲ زمینه شرکتهای بیمه و یا صندوق تأمین خسارتهای بدنی مسئول جبران شدند.
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص تدوین آییننامههای اجرایی قانون جدید، گفت: طبق مفاد قانون مزبور باید ۱۶ آییننامه اجرایی برای این قانون تهیه شود. در این راستا، آییننامههای مربوط به ماده ۱۸ قانون (موضوع تعیین سقف حق بیمه موضوع این قانون و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن) ماده ۳۰ (موضوع نحوه مراجعه مستقیم زیان دیدگان به شرکتهای بیمه مربوط و یا صندوق تأمین خسارتهای بدنی) و ماده ۳ (موضوع پوشش بیمه خسارتهای بدنی واردشده به راننده مسبب حادثه و حق بیمه آن) در بیمه مرکزی تهیه و پس از تأیید شورای عالی بیمه برای طی مراحل نهایی تصویب به هیأت دولت ارسال شده است که در حال حاضر در کمیسیونهای مربوط در حال بررسی میباشد. پیشنویس سایر آییننامههای موضوع این قانون نیز تهیه و سیر مراحل تصویب را طی میکند.
وی گفت: در تدوین آییننامه مربوط به ماده ۱۸ این قانون تلاش شده سوابق رانندگی و همچنین ملاحظات اجتماعی چون رایج بودن استفاده از وسیله نقلیه در تعیین ساختار تعرفه حق بیمه مدنظر قرار گیرد تا نرخهای حق بیمه منصفانهتر شود. در تدوین آییننامه مربوط به مواد ۳۰ و ۳ این قانون نیز تلاش شده، ضمن توجه به ملاحظات فنی، ابهامات و خلاءهای مقرراتی موجود در این خصوص تا حد امکان مرتفع و حقوق متقابل زیاندیدگان و شرکتهای بیمه مد نظر قرار گیرد.