تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵

ریچارد شیکل، سینمایی‌نویس نامدار آمریکا و از قدیمی‌ترین منتقدان هفته‌نام تایم روز شنبه بر اثر پیامدهای ناشی از سکته مغزی در لس‌آنجلس از دنیا رفت.

او كه نگارش نزديك به 40كتاب و كارگرداني چند مستند سينمايي را در كارنامه ثبت كرده بود، هنگام مرگ 84سال داشت. به گزارش همشهري، شيكل در كنار راجر ايبرت از معتبرترين و محترم‌ترين نام‌ها در حوزه نقدنويسي بود و كار خود را از عصر طلايي هاليوود آغاز كرد؛ دوراني كه 5دهه به طول انجاميد و جايگاه او را تا مقام پدر نقد فيلم در آمريكا بالا برد. شيكل از 1965تا 1972منتقد نشريه لايف بود و پس از تعطيل‌شدن اين مجله، به تايم رفت. 38سال كار در اين هفته‌نامه او را به صدايي متمايز، رسا و گاهي تند تبديل كرد و جايگاهي ويژه به منتقدان بخشيد.

هر چند خودش معتقد بود نقدنويسي كاري دمكراتيك نيست و به ذوق، اطلاعات تاريخي و حس عميق به آثار مولف نياز دارد. ساختن بيش از 30مستند سينمايي ازجمله «از جنگ‌هاي ستاره‌اي تا جداي: ساختن حماسه»، نگارش و انتشار كتاب خاطرات «صبح بخير، آقاي زيپ زيپ زيپ: سينما، خاطره و جنگ جهاني دوم» در 2003، همكاري در توليد نسخه خانگي بيش از 30فيلم‌ كلاسيك ازجمله «شرق بهشت»، «در بارانداز» و «تايتانيك» و نوشتن چند كتاب از زندگي ستاره‌ها از ديگر فعاليت‌هاي شيكل بود.