این فرایند به نشانگذاری طبیعی شهرت یافتهاست تا نه تنها هزینهها را کاهش دهد، بلکه با محیط زیست هم سازگار باشد.
براساس گزارش گاردين، در اين تكنيك از يك ليزر كممصرف و پاك براي برداشتن لايهاي از رنگدانهها از روي سطح سبزيجات استفاده ميشود.
به گفته پیتر هاگ مدیر بخش تجاری ایکا این يك شيوه جديد است و تلاش براي يافتن شيوههاي هوشمندانهتر براي برچسبگذاري روي محصولات با هدف جلوگيري از استفاده از مواد پلاستيكي غيرضروري در نشانهگذاري يا بستهبندي همچنان ادامه دارد.
این طرح آزمایشی از دسامبر سال 2016 آغاز شده و تا پايان ماه مارس 2017 ادامه خواهدداشت. در اين دوره آزمايشي روي سبزيجان نام محصول، كشور توليدكننده و باركد محصول حك ميشود.
به گفته هاگ در این روش قسمتی از پوست میوه تحت تاثير نور ليزر قرار گرفته و لايهاي بسيار ظريف از رنگدانههاي پوست برداشته ميشود بدون اينكه خراشها از سطح پوست بگذرد و در نتيجه روي كيفيت آن تاثيري ندارد. دليل انتخاب سيبزميني شيرين و آووكادو براي استفاده در اين طرح آزمايشي اين است كه پوست اين سبزيجات معمولا خورده نميشود و علاوه بر اين برچسبهاي پلاستيكي نيز به خوبي روي اين سبزيجات نميچسبند.
مهمترين بخش اين طرح آزمايشي مشاهده واكنش خريداران است و اينكه آيا سبزيجاتي كه پوست آنها تاتو شدهاست را خريداري ميكنند يا خير.
با اينهمه از اين تكنيك نميتوان براي تمامي سبزيجات استفاده كرد، براي مثال پوست مركبات از خاصيت جادويي خودترميمي برخوردارند و چند ساعت پس از ايجاد چنين نشاني روي پوست مركبات، هيچ اثري از آن باقي نخواهدماند.