تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۸

ترجمه نیلوفر قدیری: ناصر خضر، سیاستمدار پرانرژی و جوان دانمارکی، اولین نماینده مسلمانی است که تا کنون به پارلمان این کشور اروپایی راه یافته است.

او رهبر ائتلافی به نام ائتلاف جدید است که می‌تواند در انتخابات فردا ( سه‌شنبه ) در دانمارک تعیین‌کننده باشد و سرنوشت کشور دانمارک را رقم بزند.

اگر رأی دهندگان دانمارکی  در انتخابات سراسری این کشور به ائتلاف او و سیاست‌ها و شعارهای جدیدش درباره رفتار با مهاجران رأی دهند، این ائتلاف و شخص ناصر خضر مسلمان به یک سیاستمدار به‌اصطلاح دولت ساز در دانمارک تبدیل خواهد شد. این اتفاق نادری است که در یک کشور اروپایی روی می‌دهد.

ناصر خضر این روزها در همه جای دانمارک دیده می‌شود. با شلوار جین و لباس غیررسمی در خیابان‌های دانمارک با مردم دست می‌دهد و شخصا تبلیغات انتخاباتی می‌کند.

صبح اول وقت برنامه‌ها و پیشنهادهای جدید برای مهاجران را در برنامه صبحگاهی اعلام می‌کند و عصر در تجمع انتخاباتی شرکت می‌کند. این سیاستمدار 44 ساله این روزها در آخرین لحظات مبارزات انتخاباتی هر کار که از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد.

مردم دانمارک روز شه‌شنبه 22 آبان به پای صندوق‌های رأی می‌روند. 2هفته پیش اندرس فوگ راسموسن، انتخابات زودرس را  اعلام کرد و در این انتخابات ائتلاف جدید به رهبری خضر در کانون توجه قرار دارد.

او اولین سیاستمدار از جامعه مهاجران دانمارک است که به پارلمان این کشور راه یافته. از سال‌2001 در کشور دانمارک ائتلاف لیبرال محافظه‌کاری از راست‌های میانه بر سر کار بوده‌اند. این ائتلاف را در پارلمان، حزب راست‌گرای مردم دانمارک پشتیبانی می‌کند.

شرط این پشتیبانی هم اجرای تقاضاهای این حزب توسط دولت راسموسن درباره سیاست‌های سختگیرانه مهاجرت بوده است.

نظر سنجی‌های قبل از انتخابات نشان می‌دهد که 2حزب اصلی کشور دانمارک یعنی سوسیال دمکرات‌های مخالف و لیبرال‌های راست میانه به رهبری راسموسن، هر یک با 25 درصد آرا، بسیار نزدیک یکدیگر حرکت می‌کنند.

همین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ائتلاف جدید به رهبری ناصر خضر مسلمان 6 درصد آرا را به دست می‌آورد که به این ترتیب می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی درباره این سیاستمدار جوان نوشته است، خضر 2 سال پیش در صحنه سیاست دانمارک به قدرت رسید. او پسر یک زن سوریه‌ای و یک مرد فلسطینی است.

2 سال پیش وقتی روزنامه jyllands-posten دانمارک کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه مسلمانان را به چاپ رساند و دنیا را تکان داد، خضر به‌عنوان نماد همزیستی موفقیت‌آمیز مسلمانان در جامعه دانمارک برگزیده شد و به اوج رسید.

او که در آن زمان نماینده حزب لیبرال سوسیالیست دانمارک در پارلمان بود، در مقابل دوربین‌های خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شد و مسلمانان اروپا و کل جهان را به آرامش دعوت کرد.

او در جریان آن بحران به‌عنوان مشاور نخست وزیر دانمارک انتخاب شد و در همان جریان جنبشی را به نام جنبش مسلمانان میانه‌رو تأسیس کرد. تحولات آن روزها نام خضر را در دانمارک بر سر زبان‌ها انداخت و برای او هم متحد و هم‌پیمان و هم دشمن به وجود آورد. یک سال پیش او در اقدامی که مطبوعات دانمارک آن را حیرت آور خواندند، به لیبرال سوسیالیست‌ها پشت کرد و ائتلافی به نام ائتلاف جدید تأسیس نمود.

در این ائتلاف به غیراز خضر 2سیاستمدار دیگر هم بودند که با پشت کردن به حزبشان به او پیوستند. یکی از آنها اندرس راسموسن نخست وزیر بود و دیگری گیت سیبرگ از حزب محافظه کار.

پیام این 3 سیاستمدار این بود که ائتلاف جدید یک حزب میانه است که به هیچ کدام از احزاب کنونی حاکم در کشور تعهدی ندارد. شعار اصلی این ائتلاف سیاست‌های حمایت از مهاجران و تغییرات در برنامه‌های قبلی کشور در این باره است.

تأسیس این ائتلاف در صحنه سیاست دانمارک یک کودتا بود که واکنش گسترده مردم و رسانه‌های کشور را هم به‌دنبال داشت. اصلاحات گسترده پیشنهادی ائتلاف خضر، احزاب دانمارکی را تحت فشار سنگینی قرار داده است.

از جمله پیشنهادات این ائتلاف کاهش گسترده مالیات و همچنین بهبود خدمات رفاهی برای مهاجران است. پیشنهاد خضر این است که متقاضیان پناهندگی به جای اسکان در مراکز خاص، در قلب جامعه وارد شوند و به نوعی در جامعه ادغام شوند.

شعار او رفتار سختگیرانه اما انسانی با مهاجران است. این شعارها محافظه‌کاران دانمارکی را به شدت خشمگین کرده اما آنها نمی‌توانند آشکارا با این سیاست‌ها به مخالفت برخیزند.

مطبوعات اروپا با دقت و از نزدیک تحولات دانمارک را دنبال می‌کنند. به قدرت رسیدن یک مسلمان مهاجر از خاورمیانه در یک کشور اروپایی می‌تواند مهم‌ترین خبر سال 2007 اروپا باشد.