به گزارش ايرنا، "هوشنگ فلاحتیان" چهارشنبه در همایش فصلی کمیته ملی انرژی در محل وزارت نیرو افزود: جایگزینی خودروهای کنونی موجود در تهران با خودروهای برقی میتواند تا 70 درصد به کاهش آلودگیهای هوا در پایتخت بینجامد.
وی اعلام کرد شمار خودروهای مصرفی کشور یک میلیون دستگاه است و گفت: اگر سالیانه 10 درصد این خودروها برقی شود، با احتساب هزینه 100 میلیون ریال تولید هر خودرو، نزدیک به 20 هزار میلیارد ریال هزینه دارد که در مقایسه اقتصاد کشور ناچیز است.
به گفته این مسئول، اکنون 76 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی برق کشور است که در زمستان نزدیک به 30 هزار تا 34 هزار مگاوات استفاده میشود در حالی که قدرت عملی نیروگاههای کشور بیش از 54 هزار مگاوات است.
وی تصریح کرد: این مساله نشان میدهد بخش زیادی از تولید برق بهویژه در زمستان بدون استفاده میماند و در صورت گسترش خودروهای برقی کشور به راحتی میتوان بدون این که فشاری به شبکه وارد شود، آنها را در زمانهای غیراوج مصرف شارژ کرد.
فلاحتیان تاکید کرد باید در وهله نخست الزامهای قانونی محکمی برای توسعه خودروهای برقی در نظر گرفته شود.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو یادآوری کرد: کارخانهها در برخی کشورهای خارجی ملزم شدهاند نزدیک به 20 درصد از تولید سالیانه خود را به خودروهای برقی اختصاص دهند، این مساله سبب میشود در چند سال آینده همه خودروهای جدید، برقی شود.
فلاحتیان پیشنهاد کرد تشکیل کارگروهی متشکل از سازمانهای ذینفع برای ساماندهی این امر یا قرار گرفتن آن به عنوان یک الزام در برنامه ششم توسعه میتواند برای حل مشکلات زیست محیطی و اقتصاد صنعت برق کشور راهگشا باشد.
بر اساس گزارشی که چندی پیش انجمن جهانی "دانشمندان نگران" (یو.سی.اس) UCS منتشر کرد، استفاده از خودروهای برقی، پلاگینی و پلاگینی هیبریدی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانهای و گرمایش زمین میشود.
طبق پیشبینیها تا سال 2020 میلادی، 20 میلیون و تا سال 2030 میلادی 100 میلیون خودرو برقی و نزدیک به 400 میلیون دوچرخه، سهچرخه و چهارچرخه برقی در جادههای دنیا به پیشرانههای الکتریکی مجهز میشوند؛ زیرا این نوع وسایل در کاهش مصرف سوختهای فسیلی و کاهش آلودگی هوا نقش اساسی دارد.