همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه سابق دولت کامبوج در زمان حاکمیت خمر‌های سرخ دردهه 1970 میلادی بر این کشور دستگیر شد.

به گزارش بی بی سی، ینگ ساری به همراه همسرش که وی نیز از سوی پلیس در پنوم پن پایتخت کامبوج بازداشت شده، قرار است در دادگاه نسل کشی که تحت نظارت سازمان ملل متحد برپا شده است مورد محاکمه قرار گیرند.

براساس اعلامیه صادره از سوی دادگاه نسل کشی علت دستگیری این مقام سابق کامبوجی این چنین اعلام شده است:امروز ینگ ساری و ینگ تیریت پس از صدور حکم بازداشتشان به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت و جنایات تحت نظارت پلیس قرار گرفته‌اند.

این دادگاه سال گذشته جهت محاکمه سران به جا مانده از زمان حاکمیت خمر‌های سرخ تشکیل شده بود.

ینگ ساری وزیر امورخارجه سابق با پول پوت رهبر خمر‌های سرخ نسبت سببی نیز داشت و داماد وی محسوب می‌شد، خواهر همسر ینگ ساری همسر پول پوت بود.

طی ده سال اخیر ینگ ساری و همسرش ینک تیریت به رغم عضویت در هیات حاکمه خمر‌های سرخ و داشتن نسبت سببی با وی آزدانه در پنو پن زندگی کرده بودند. اما یک سال پس از تشکیل دادگاه نسل کشی در کامبوج آنان نیز به اتهام نسل کشی دستگیر شده و پرونده ایشان به این دادگاه ارجاع شد.

گفته می‌شود در زمان حاکمیت خمر‌های سرخ در کامبوج، در فاصله سال‌های 1975 تا 1979 ، یک میلیون نفر به دلایلی نظیر سوءتغذیه، کار طاقت فرسا ویا اعدام جان خود را از دست داده‌اند.

خمر‌های سرخ با دیدگاه‌های افراط گرایانه کمونیستی توسط پل پوت تاسیس شده بود. در زمان حاکمیت خمر‌های سرخ مذهب در کامبوج ممنوع اعلام شد، مدارس بسته شدند و واحد پولی این کشور نیز با هدف ایجاد یک جامعه کشاورزی اوتوپیایی حذف شده بود.

در زمان خمر‌های سرخ مخالفان حکومت تحت هیچ شرایطی از سوی دولت کامبوج تحمل نمی‌شدند.