پرونده ساماندهی تعطیلات اگرچه برای سال‌ها مختومه شده بود اما حالا انگار اراده‌ها برای رسیدگی دوباره به این موضوع قدیمی بیشتر شده است.

علاوه بر پيگيري موضوع در مجلس و دولت، نهاد‌ها و سازمان‌هاي تخصصي هم از اين موضوع حمايت مي‌كنند.تا‌كنون سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و محيط‌زيست، پليس، آموزش و پرورش و جامعه تورگردانان كشور خواستار جابه‌جايي تعطيلات و ساماندهي آن شده‌اند. حالا يك‌بار ديگر يك مقام مسئول در سازمان گردشگري تثبيت و يكسان‌سازي ۴روز تعطيلي در نوروز مطابق تقويم رسمي كشور را پيشنهاد كرده است.

مرتضي رحماني‌موحد معاون گردشگري كشور با بيان اينكه اين پيشنهاد به منزله كاهش تعطيلات نوروزي نيست بلكه تأكيدي بر رعايت اصول و يكسان‌سازي تعطيلات نوروزي براي همه است، به خبرگزاري ايسنا گفته: «اين پيشنهاد به دولت ارائه شده است. طبق تقويم، نوروز رسما و فقط 4روز تعطيل است، لازم نيست ما آن را كم كنيم، فقط بايد آن را رعايت كنيم و همه تابع آن چند روز تعطيلي باشيم. چرا آن را اينطور بين بخش آموزشي و غيره تقسيم كرده‌ايم؟ براي اجراي اين قاعده بايد شجاع بود و درباره آن تصميم گرفت. بايد شهامتِ گرفتن اين تصميم را داشته باشيم، چون يكي از شاخص‌هايي كه به توسعه كسب و كار، برقراري امنيت، توزيع ثروت در كشور و استفاده بهينه از فصول و زمان‌هاي مختلف كمك مي‌كند، ساماندهي تعطيلات است.

اين موضوع در دنيا بسيار مهم است، چون تأثير زيادي در اقتصاد و در اشتغال دارد.» پيشنهاد سازمان گردشگري در اين زمينه به دولت پس از آن مطرح مي‌شود كه ابتداي اسفند امسال اعلام شد احياي تعطيلات نوروزي در هيأت دولت مصوب شده و بايد پس از تعيين جزئيات براي نهايي شدن به مجلس ارائه شود. معاون گردشگري درباره تعداد روزهايي كه براي تعطيلات زمستاني درنظر گرفته شده نيز چنين توضيح داده است: «اطلاع دقيقي ندارم، اما معمولا يك هفته درنظر گرفته مي‌شود.» تعطيلي دوهفته‌اي نوروز كه گاهي تا 3هفته نيز طول مي‌كشد عواقب مختلفي بر بخش‌هاي مختلف خدماتي در كشور دارد. پليس مي‌گويد يكي از بهترين تصميم‌ها براي كاهش بار جاده‌ها در ايام نوروز و كاستن از تلفات تصادف‌هاي جاده‌اي تقسيم تعطيلات عيد در طول سال است.

  • ساماندهي تعطيلات نوروز، توصيه قديمي مقام معظم رهبري

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نمازجمعه 17فروردين81، تعطيلات نوروزي را طولاني، بي‌دليل و بي‌هيچ منطق عقلايي توصيف كردند و فرمودند:«وضع خوبي نيست كه اوّلِ سال، روزهاي متوالي - گاهي 2هفته و گاهي بيشتر - همه چرخ‌هاي فعاليت در كشور از حركت بيفتد.»