همشهری آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی سیستان‌وبلوچستان از ساخت دالان تاریخ در شهر سوخته خبر داد و گفت: بیشترین گردشگر خارجی که به این استان سفر می‌کند آلمانی‌ هستند.

به گزارش تسنیم، کامبیز مشتاق گوهری در نشست خبری استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح ویژه این استان برای سال 96 در زمینه جذب گردشگران اظهار داشت: در این رابطه توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی براساس پتانسیل‌های فرهنگی، مردمشناسی و باستان‌شناسی این استان کهن در حال اجرا است.

وی همچنین به جدیدترین وضعیت کاوشها در شهر سوخته به عنوان شهر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو گریزی زد و گفت: شهر سوخته به عنوان یکی از معدود سایت‌های باستان‌شناسی در کشور به حساب می‌آید که به طور مرتب در آن پژوهش و فعالیت‌های باستان‌شناسی انجام می‌شود و درصدد هستیم دالان تاریخ را در شهر سوخته بسازیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان به تغییر کاربری موزه زاهدان به عنوان موزه تخصصی باستان‌شناسی گریزی زد و گفت: در این زمینه موزه‌ای با ساختار باستان‌شناسی در چابهار نیز ساخته خواهد شد.

گوهری به فعالیت دانشکده میراث فرهنگی در 8 رشته و جذب دانشجو نیز اشاره کرد و گفت: برنامه توسعه برای گسترش فعالیت این دانشکده در شهرستان‌های سیستان و بلوچستان را در برنامه داریم.

وی در پاسخ به گرانی سفر به استان سیستان و بلوچستان و چگونگی تسهیلات سفر به گردشگران توضیح داد: هم‌اکنون نیز تورهای نوروزی از مبلغ 800 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان گردشگر به مدت 4 روز به چابهار می‌آورد ولی به واقع هنوز نتوانستیم به اهداف خودمان در قبال تسهیلات مناسب به مسافران برآییم زیرا 16 آژانس و دفاتر مسافری در استان نتوانستند موفق عمل کنند ولی در تلاشیم تا با آژانس‌های متعدد در سراسر کشور برای جذب گردشگر علی‌الخصوص گردشگر خارجی فعالیت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در ادامه به تبیین تغییر محتوایی موزه جنوب شرق کشور نیز اشاره کرد و گفت: این کار با همکاری کارشناسان خارجی صورت می‌پذیرد همچنین ساختار محتوایی موزه زاهدان نیز به یک موزه باستان‌شناسی تبدیل خواهد شد کما اینکه 13 موزه دیگر نیز در سیستان و بلوچستان علی‌الخصوص در زاهدان بازگشایی می‌شود.

گوهری در خاتمه به گردشگری سلامت گریزی زد و گفت: با توجه به مراکز چشم‌پزشکی و دو مرکز قلب که راه‌اندازی خواهد شد بر روی گردشگری سلامت تمرکز خواهیم کرد. براین اساس در نمایشگاه گردشگری سلامت عمان حضور یافتیم و در سال آینده در نمایشگاه روسیه حضور خواهیم یافت. به هر حال بیشترین گردشگر خارجی که به این استان سفر می‌کند آلمانی‌ها هستند که برای آنها نیز برنامه‌های مبسوطی داریم.