تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۷

پانته‌آ مجیدی: DRAGON DANCE نام یکی از رسوم باستانی مردم چین است؛ همان رسمی که معمولا در افتتاحیه تمام مسابقات برگزار شده در شرق آسیا دیده می‌شود.

 همان قسمتی از برنامه افتتاحیه که در آن اژدهای رنگ و وارنگی روی یک میله قرار می‌گیرد و توسط یک یا چندنفر در سراسر سالن چرخانده می‌شود. در اجرای این مراسم سرعت حمل‌کننده اژدها نقش زیادی دارد تا بتواند جو ورزشگاه را به تسخیر خود دربیاورد. آنها معتقدند که با رقص اژدها شانس، خوشبختی، رضـایـت و خشـنودی را برای خود به ارمغان می‌آورند.

 DRAGON DANCE را البته در سراسر جهان بیشتر از یک پیش شروع در مسابقات ورزشی شرق آسیا نمی‌شناسند - اگر بشناسند - اما ترتیب دادن دومین دوره مسابقات داخل سالن آسیا مهم‌ترین بهانه برای مردمان چینی‌نژاد بود تا بتوانند رسم خود را به‌عنوان یک مسابقه در بازی‌های آسیایی ارائه کنند؛ ‌بازی‌هایی که تیم‌های مختلفی از ایران هم در آن شرکت کردند و به indoor games  Asian شهرت دارد.

  indoor games and sports اصطلاحی است که در لغت به بازی‌ها و ورزش‌های خانگی معنی می‌شود. یعنی همان بازی‌هایی که گاهی توسط افراد در خانه انجام می‌شود و معمولا قوانینی محلی و خانگی هم دارد. بهترین مثال برای این ورزش‌ها همان بسکتبالی است که در محله‌های مختلف ایران هم انجام می‌شود؛ یعنی بازی کردن بسکتبال با یک حلقه.

 Asian indoor games تقریبا مجموعه‌ای از چنین بازی‌هایی بود که از شنبه 5آبان، به مدت یک هفته در ماکائو انجام شد؛ بازی‌هایی بعضا عجیب و غریب که ایران با کسب 18مدال در آن به کار خود پایان داد. البته تیم ایران موفقیت زیادی در رشته‌های عجیب و غریب نداشت و بیشتر در رشته‌هایی مدال کسب کرد که شناخته شده هستند. اما این دوره بازی‌ها آن‌‌قدر بازی‌های جذاب و تماشایی داشت که معرفی‌اش خالی از لطف نیست.

مسابقات داخل سالن ماکائو در 23 رشته برگزار شد که فقط 4رشته از آن را می‌شد در مسابقات رسمی دیگر پیدا کرد.در این مسابقات بازی‌های تقریبا آشنایی چون ایروبیک ژیمناستیک، بولینگ،شطرنج، بیلیارد،تانگو،رقص اژدها(شرح در اول مطلب)،شنا،فوتسال،سپک‌تاکرا (والیبال با پا)،دوومیدانی، هاکی، کبدی،موتای و بازی‌های ناشناخته‌ای چون موارد زیر به چشم می‌خورد:

ژیانگ خی: بازی‌ای مانند شطرنج که باید به حذف شاه بینجامد، با این تفاوت که در این بازی، شاه، ژیانگ نامیده می‌شود.

شیر شمالی: یک بازی که در آن بازیگر لباسی مانند شیر به‌تن می‌کند. تنه این لباس به رنگ طلایی مانند شیر واقعی است و گره قرمزی به موهایش دارد که نشان‌دهنده جنسیت است. اگر این گره قرمز بود، شیر مذکر است و اگر سبز بود، مؤنث. در رقص شیر شمالی، پایه حرکات بر اساس پرش‌های مداوم به سمت بالا روی سکوهای مشخص است. 

شیر جنوبی: بر اساس توضیحات سایت مسابقات، لباس شیر جنوبی یک قدرت بزرگ را نشان می‌دهد و رقص او در حرکتی یکنواخت روی زمین و بدون پرش انجام می‌شود. لازم به توضیح است که رقص شیرها بیشتر به جنگ شباهت دارد.

الکترونیک اسپرت: همان بازی‌های کامپیوتری که در چند رشته مختلف انجام شد و ایران در مسابقات NFS، NBA و FIFA موفق به کسب مدال شد.
BMX freestyle: همان مسابقاتی که گاهی در میان برنامه‌های تلویزیونی برای سرگرمی پخش می‌شود و دوچرخه‌سواران در سطحی با 2 شیب‌رو به بالا در دو طرف کارهای هیجان‌انگیز می‌کنند.

Inline stunt: مدلی از بازی بالا فقط بدون دوچرخه و با کفش‌های اسکیت.
Skateboard: مانند 2 مدل قبلی با اسکیت برد.
Sports climbing: صخره‌نوردی داخل سالن.
Artistic cyciling: این بازی در محدوده کوچک و توسط دوچرخه‌سواران انجام می‌شود. بازیگر در این رشته باید بتواند هر چقدر می‌تواند حرکات عجیب و غریب و نشدنی در هنگام دوچرخه‌سواری از خود بروز دهد.

Cycle ball: همان فوتبال یا فوتسال، به شرطی که هر بازیکن در زمان بازی یک دوچرخه براند.
اولین دوره مسابقات داخل سالن آسیایی، سال2005 در بانکوک تایلند برگزار شد. البته این دوره مسابقات با استقبال چندان زیادی از سوی کشور‌های آسیایی مواجه نشد؛ چه  فقط کشورهای شرق آسیا نسبت به رقابت‌های آن آشنایی داشتند.

در این دوره 25کشور شرکت کردند که فقط 5کشور مربوط به غرب آسیا بودند و سایرین از شرق و آسیای میانه به حساب می‌آمدند. تعداد مسابقات دوره اول هم با دوره دوم تفاوت زیادی داشت. در دوره اول مسابقات، شرکت‌کنندگان فقط در 13رشته با هم رقابت کردند که در دوره دوم این تعداد به 23رشته رسید.

البته چین قهرمان مسابقات بانکوک شد؛ همان کشوری که در تمام مجموعه مسابقات گروهی عنوان اول را به خود اختصاص می‌دهد. تیم ایران در دوره اول با کسب 3مدال طلا، 5 نقره و2 برنز به مقام یازدهم رسید. اما در دوره دوم هم در مقام اول این مسابقات هیچ تغییری ایجاد نشد تا همچنان چین قهرمان مسابقات گروهی باشد.

البته تعداد شرکت‌کنندگان در این مسابقات رشد تقریبا 2برابری پیدا کرده و به 45کشور رسیده بود. با این همه، تیم اعزامی ایران به مسابقات موفق شد مقام خود را در رده‌بندی مدال ارتقا دهد و به رتبه هشتم برسد. مسابقات داخل سالن آسیایی هر 2سال یک بار برگزار می‌شود که میزبانی این دوره به ماکائو رسیده بود و میزبانی مسابقات سال 2009 نیز به شهر هانوی ویتنام رسیده است.

چینی‌ها در سراسر روز با دوچرخه سروکار دارند. آنها با دوچرخه خرید می‌کنند، سرکار می‌روند و شوت هم می‌زنند.  این هم دلیلی است برای شرکت دادن مسابقات «چرخ‌فوتبال» در بازی‌های ماکائو.

cue همان بیلیارد خودمان است با این تفاوت که جنس توپ‌ها و قوانینش کمی تفاوت دارد.

پدرام حسینی شاید فکرش را هم نمی‌کرد که بابت وقت‌تلف کردن‌هایش در خانه پای کامپیوتر و بازی کردن فیفا روزی بتواند مدال نقره بگیرد.

« این لاین استانت» نام همان ورزشی است که به عنوان میان‌برنامه موجبات سرگرمی بینندگان تلویزیونی را فراهم می‌کرد. در ماکائو به این ورزش هم مدالی اختصاص داده‌بودند.

برای گرفتن مدال طلا شرکت‌کننده می‌بایست علاوه بر بالا رفتن و ارتفاع گرفتن برای حاضراندر استادیوم هیجان ایجاد کند.

 

برچسب‌ها