اين ايده، تمام قد در برابر موتورسيكلتهايي ايستاده كه معضلات بسياري را براي تهران و شهرهاي بزرگ كشور پديد آوردهاند. موتورسيكلتها علاوه بر ترددهاي بــيشـــمـــار و بـيقانــونيها وهنجارشكنيهايي كه در فضاي شهري دارند، باري بر گرده آلودگي هواي تهران هستند و در كنار آن خطرات جاني بسياري را در ترددهاي افسارگسيخته خود براي راكبانشان و عابران پياده به ارمغان آوردهاند. اين مثلث مهلك فقط با نسخه موتورسيكلتهاي برقي درمان ميشود.
- ضلع اول؛ ترددهاي بيشمار
يك ميليون موتورسيكلت كاربراتوري هر سال در تهران حدود 300روز فعاليت دارند و اگر هركدام در روز فقط 5كيلومتر تردد داشته باشند، به عدد خيرهكننده 1.5ميليارد كيلومتر تردد اين وسايل نقليه در شهر ميرسيم. همچنين تهران 50كيلومتر طول و 30كيلومتر عرض دارد. بدينترتيب با طي 160كيلومتر ميتوان يكبار دور تهران چرخيد. اگر اين عدد نسبت به ميزان تردد موتورسيكلتهاي تهران سنجيده شود، هر سال موتورسواران تهراني، 9ميليون بار دور تهران ميچرخند.
- ضلع دوم؛ دود و دود
موتورسيكلتهاي موجود در خيابانهاي پايتخت اگرچه سهم يكچهارمي در ترددهاي شهري دارند اما هر كدام به اندازه 5برابر يك خودروي يورو2 (نظير پرايد) آلودگي هوا توليد ميكنند. از اينرو جلوگيري از حركت آنها در شهر، مهمترين گام در رفع آلودگي هوايي است كه سالها بحران اول محيطزيستي شهر بوده است.
- ضلع سوم؛ بفرمايد مرگ!
موتورسواران در تصادفات فوتي امسال سهم ۲۶درصدي داشتهاند. بنا بر اعلام پليس ترافيك شهري، موتورسواران بعد از عابران پياده جزو آسيبپذيرترين ترددكنندگان هستند. طبق آمار 10ماهه امسال، بيشترين علل مرگومير موتورسواران استفاده نكردن از كلاه ايمني، رعايت نكردن مقررات راهنمايي و رانندگي و تخطي از سرعت مجاز بوده است. در كل كشور نيز شهر تهران مقام چهارم را در كل فوتيهاي كشور داشته است.
- ايستادگي تمام قد
مديريت شهري براي كاهش خطرات ناشي از اين موتورهاي آلاينده و خطرناك، طي سالهاي اخير طرحي براي حمايت از اشاعه فرهنگ موتورسيكلتهاي برقي طراحي كرده است. اين طرح سال گذشته با برپايي نمايشگاه موتورسيكلتهاي برقي كليد زده شد و به جايي رسيد كه امروز خبر ميرسد سامانه اعطاي يارانه به خريداران موتورسيكلت برقي راهاندازي شده است. اين گام در زمينه برنامه جامع شهرداري تهران بهمنظور كاهش آلودگي هوا صورت گرفته است.
مازيار حسيني معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد: از اين پس همه خريداران حقيقي و حقوقي موتورسيكلت برقي استاندارد داراي پلاك تهران ميتوانند با مراجعه به يك سامانه اينترنتي و تكميل فرم ثبتنام يارانه 2.5ميليون توماني شهرداري تهران را دريافت كنند.
معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در اينباره اعلام كرد: از 3سال پيش شهرداري تهران در حال فعاليت براي ايجاد تقاضا براي موتورسيكلت برقي بهويژه در محدوده مركزي تهران است. متأسفانه عرضه اين كالا تاكنون بهدرستي انجام نشده است و لذا معاونت حملونقل وترافيك قراردادهاي حمايتي با تأمينكنندگان اين محصول زيستمحيطي منعقد ميكند تا ضمن تأمين نقدينگي مورد نياز براي توليد يا واردات توسط شركتهاي معتبر داراي شبكه خدمات پس از فروش، يارانه بلاعوض شهرداري را به خريداران منتقل كند. در اين ميان، شهرونداني كه خودشان مستقيم به خريد موتورسيكلت برقي استاندارد و پلاك شده بهعنوان يك وسيله نقليه اقدام كنند، ميتوانند با استفاده از اين سامانه، يارانه شهرداري را مستقيما دريافت كنند. گفتني است هيچ محدوديتي در ارائه يارانه به افراد و سازمانها نيست و هر موتورسيكلت برقي پلاك تهران ميتواند يكبار چنين كمكي را دريافت كند. مازيار حسيني افزود: انتظار ميرود نهادهاي مسئول در موضوع آلودگي هوا نيز وارد ميدان شوند و ضمن تسريع و تسهيل در صدور مجوز شمارهگذاري موتورسيكلتهاي برقي، به اعطاي تسهيلات دولتي، تأمين برق رايگان ايستگاههاي شارژ شهرداري تهران در منطقه12 و حمايت از توليد داخل بر مبناي اقتصاد دانشبنيان و مقاومتي اقدام كنند.
- يارانهاي براي همه خريداران
سامانه اعطاي يارانه موتورسيكلت برقي ذيل پايگاه مجازي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، به آدرس اينترنتي air.tehran.ir در دسترس شهروندان تهراني قرار گرفته است و تا زمان پرشدن سقف بودجه مصوب شوراي اسلامي شهر تهران در حمايت از موتورسيكلتهاي برقي قابل دسترس ميماند. علاقهمندان در قالب ثبتنام حقيقي و حقوقي ميتوانند براي دريافت اين يارانه 2.5ميليون تومان ثبتنام كنند.