همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه دیرینه روابط ایران و چین توسعه و ارتقای همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف را به نفع دو ملت، صلح و ثبات منطقه و جهان دانست.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار یانگ جیه‌چی وزیر امور خارجه چین، با اشاره به دیدگاه‌های مشترک دو کشور در منطقه و جهان افزود: در روابط تاریخی بین تهران و پکن، هیچگاه تضاد منافع وجود نداشته بلکه همواره اشتراک نظر بوده است.

رئیس‌جمهور در ادامه از کشور چین در دفاع از حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی تشکر کرد و گفت: مطمئناً ایران نیز از حقوق چین در همه مجامع جهانی دفاع خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی روابط دوستانه میان دو کشور را برنمی‌تابند، تصریح کرد: مطمئناً دشمنان دو ملت نمی‌خواهند ما رابطه دوستانه داشته باشیم ولی آنان بدانند که مسئولان بلندپایه ایران و چین، مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستند و هیچ عاملی نمی‌تواند به این روابط دوستانه خدشه وارد کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ایستادگی ملت ایران و همراهی دیگر دوستان جمهوری اسلامی ایران در خصوص انرژی هسته‌ای ایران، بر تداوم اینگونه ایستادگی‌ها تأکید کرد و گفت: ایران همان‌طور که بارها اعلام کرده است گفت‌وگو و همکاری‌های خود را با آژانس انرژی اتمی ادامه می‌دهد چرا که ما عضو این سازمان و NPT هستیم.

وی با اشاره به مخدوش بودن اقدامات یکجانبه آمریکا نسبت به انرژی هسته‌ای ایران گفت: جمهوری اسلامی از تنش استقبال نمی‌کند بلکه گفت‌وگو و همکاری‌های خود را با آژانس و کشورهای اروپایی ادامه خواهد داد.

یانگ جی ‌چی، وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو کشور گفت: دولت چین برای توسعه رابطه خود با ایران اهمیت زیادی قایل است.

وی با اشاره به نقش مهم دو کشور در معادلات منطقه‌ای و جهانی اظهار داشت: ارتقای روابط دوجانبه و همکاری‌های ایران و چین می‌تواند به حفظ صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی کمک کند.

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حق دارد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند، همکاری و مذاکرات کشورمان با آژانس را مثبت ارزیابی کرد.

وی همچنین با بیان اینکه چین با اقدامات یکجانبه آمریکا در تحریم ایران مخالف است، گفت: چین دوست واقعی ایران است و علاقه‌مند است که رابطه دوستانه خود با جمهوری اسلامی ایران را پیش از بیش توسعه دهد.