براساس گزارش ساينس الرت، تونل كشتي استاد كه ساخت آن هزينهاي درحدود 312 ميليون دلار خواهد داشت، به كشتيها، قايقهاي گردشي و ماهيگيري امكان خواهد داد تا براي رسيدن به شبهجزيره استاد مسيري كوتاهتر را بپيمايند تا از وزش بادهاي شديد و جرياد تند آب در درياي استادهاوت در امان بمانند.
اين تونل پس از تكميل ارتفاعي برابر 49 متر و پهنايي برابر 36 متر خواهد داشت. ساخت اين تونل از سال 2019 آغاز خواهد شد و درصورتي كه همهچيز طبق برنامه پيش رود، تونل تا سال 2023 تكميل خواهد شد.
به گفته سازمان سواحل نروژ،براي حفر اين تونل بايد بيش از سه ميليون متر مكعب سنگ حفر شود كه اين ميزان سنگ وزني برابر هشت ميليون تن خواهد داشت.
پس از اتمام روزانه 100 كشتي و قايق ميتوانند از ميان اين تونل عبور كنند كه اولويت عبور با كشتيهاي بزرگتر خواهد بود و كشتيها و قايقهاي كوچكتر براي عبور بايد در صف انتظار بايستند.
معمولا مسيرهايي كه براي عبور كشتيها ساخته ميشوند كانال نام دارند زيرا سقفي ندارند، اما در اين مورد خاص ساخت تونل عمليتر و كمهزينهتر بودهاست، زيرا منطقهاي كوهستاني به ارتفاع 335 متر بالاي اين تونل قرار گرفته و اين به آن معني است كه ساخت تونل به حفاري بيشتري در دل صخرهها نياز خواهد داشت.
حفاري از دو سوي ابتدا و انتهاي تونل آغاز خواهد شد و تراشهها براي جلوگيري از ورود آب به درون تونل مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هر دو سر تونل به بلوكهاي بتني و ضربهگيرهاي لاستيكي مجهز خواهند شد تا بتوانند در برابر ضربههاي ناشي از برخورد كشتيها مقاومت كنند.