تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۹

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه ۱۰۵هزار هکتار از مناطق بیابانی قم، جزو کانون‌های بحرانی گردوغبار است، گفت: آسیب‌های ناشی از خشک شدن مراتع و دریاچه‌های قم ازجمله دریاچه نمک تنها بر مناطق اطراف این استان تأثیر نمی‌گذارد، بلکه ۸ استان کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر این بحران می‌شوند.

‌آنطور كه در گزارش ايرنا آمده است، خداكرم جلالي پنجشنبه گذشته در «نخستين همايش ملي بحران درياچه نمك و پديده گردوغبار درحوضه مركزي ايران» با تأكيد بر ضرورت مهار كانون‌هاي گردوغبار افزود: براي مديريت بحران گردوغبار در آسمان ايران بايد استفاده بهينه از منابع آبي و نگاه كلان‌نگر جايگزين نگاه‌هاي جزيره‌اي شود؛ چراكه تأثير منفي اين نوع نگاه حتي از آسيب‌هاي تغيير اقليم هم بيشتر است.

وي تصريح كرد: در حوزه محيط‌زيستي درياچه نمك ميزان تبخير آب 5 برابر بيشتر از متوسط جهاني است و به همين علت مديريت منابع آب‌هاي ورودي به درياچه نمك و تأمين حقابه‌هاي آن از اهميت فوق العاده‌اي برخوردار است.

جلالي با اشاره به اينكه بيش از 2درصد بيابان‌هاي جهان در ايران قرار دارد، گفت: ميزان بارندگي در كشور طي 50سال گذشته بيش از 22درصد كاهش پيدا كرده است و متأسفانه اين روند ادامه دارد.

وي افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور آماده است براي كنترل مناطق بياباني استان قم و مديريت بحران درياچه نمك وارد عمل شود و در همين راستا تاكنون بيش از 52هزار هكتار از اين مناطق با استفاده از بوته‌كاري و ساير روش‌ها از شرايط بحراني خارج شده است.

رئيس سازمان جنگل‌ها در بخشي از گفته‌هاي خود يادآور شد: هم‌اكنون در كشور 7.5ميليون هكتار كانون بياباني در شرايط بحران داريم كه براي كنترل و مديريت آنها هرچه سريع‌تر بايد اقدام جامع و متناسب صورت گيرد تا از آسيب‌هاي محيط‌زيستي جلوگيري شود.

جلالي با اشاره به اقدام‌هاي دولت يازدهم براي مديريت بحران‌هاي محيط‌زيستي افزود: براي احياي درياچه اروميه بيش از 10دستگاه مسئول با مديريت هماهنگ و بودجه مشخص توانستند از مرگ اين درياچه جلوگيري كنند و براساس همين اقدامات حجم آب درياچه اروميه، از 500ميليون مترمكعب در دوران بحراني و زمان آغاز به‌كار اين دولت، اكنون به بيش از 2.5ميليارد مترمكعب رسيده است.

درياچه نمك در ناحيه شرقي استان قم و در حد فاصل 3استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگ‌ترين درياچه فصلي و فراشور كشور است كه حدود 200هزار هكتار وسعت داشته و يك‌سوم آن در محدوده جغرافيايي استان قم قرار گرفته است.