همشهری آنلاین: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از قدردانی کمیته بین المللی صلیب سرخ بابت دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه مین زدایی خبر داد.

به گزارش وزارت دفاع، فلورانس ژیلت ، نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران با اشاره به آثار ماندگار و مخرب آلودگی ایران به مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ تحمیلی به وزارت دفاع و مرکز مین زدایی کشور به دلیل دستاوردهای بزرگ که در روند پاک سازی به دست آورده اند تبریک گفت.

وی ، تجارب ایران در این حوزه را قابل استفاده و بهره برداری دیگر کشورهای متأثر از مین و مهمات خوشه ای دانست.

این مقام صلیب سرخ ، همچنین کمک جمهوری اسلامی ایران در ارتقای آگاهی پناهندگان افغانی در خصوص خطرات مین در زمان بازگشت به افغانستان را قابل توجه و در خور تحسین برشمرد.

به گزارش ایرنا ، سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیز روز گذشته (سه شنبه ) در همایش روز جهانی آگاهی از مین و کمک به اقدام علیه آن گفت: پاکسازی مواد منفجره باقی مانده از جنگ به ویژه مین و مهمات خوشه ای از سخت ترین کارها در جهان است زیرا مین ها حتی پس از پایان جنگ، منفجر و هر روز قربانی می گیرند.

عراقچی افزود: قربانیان مواد منفجره جنگ ها عمدتا از میان کودکان و زنان و اقشاری چون کشاورزان و دامداران هستند که فوت و یا معلول می شوند.

براساس مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، همه ساله روز چهارم آوریل برابر با 15 فروردین به نام روز جهانی آگاهی از خطر مین نامگذاری شده است و تغییر زمان برگزاری مراسم روز جهانی یاد شده در کشور از 15 فروردین به 12 اردیبهشت به دلیل تسهیل حضور مدعوین در این مراسم اعلام شد.