همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل از توافق سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه و تعهد همه طرف‌ها به کاهش استفاده از تسلیحات و دسترسی بی قید و شرط و سریع سوری‌ها به کمک‌های بشردوستانه استقبال کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل، 'آنتونیو گوترش' در بیانیه ای که پنجشنبه شب پس از توافق ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه صادر کرد، ضمن استقبال از تعهد همه طرف ها برای ارایه کمک های پزشکی و دارویی به شهروندان سوری، گفت، سازمان ملل به حمایت از کاهش درگیری ها در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت این سازمان درباره سوریه ادامه می دهد و از مذاکرات آستانه حمایت می کند.

گوترش همچنین از تاکید نشست آستانه بر اهمیت بنیادی راه حل سیاسی و حمایت کامل این نشست از روند مذاکرات ژنو در چارچوب قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل تقدیر کرد.
به گزارش خبرگزاری ها، 'حسین جابری انصاری'، 'الکساندر لاورنتیف' و 'سدات اونال'، رئیسان هیئت های اعزامی به کنفرانس بین المللی سوری آستانه، درباره این تفاهم نامه توافق و آن را امضا کردند.

براساس اطلاعات انتشار یافته، روسیه پیشنهاد داد تا چهار منطقه کاهش تنش در استان ادلب، منطقه شمالی شهر حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه ایجاد شود.

در چهارمین دور از مذاکرات دو روزه سوری آستانه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، مسائل مختلفی برای حل سیاسی بحران سوریه با حضور هیئت های دولتی و نمایندگان مخالفان، 'استفان دی میستورا'، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، هیئت های نظارتی آمریکا و همچنین قزاقستان به عنوان میزبان بررسی شد.