به گزارش ایرنا، این هواپیما که مدل آن C919 اعلام شده، روز جمعه موفق شد در فرودگاه بین المللی پودونگ شهر شانگهای پرواز خود را در حضور کارشناسان و متخصصان هوافضای این کشور با موفقیت انجام دهد.
شرکت هواپیماسازی دولتی کوماک (COMAC) سازنده این هواپیما، آن را رقیبی جدی برای دو مدل هواپیمای بوئینگ 737 و ایرباس «آ 320» می داند.
برآورد قیمت تمام شده این هواپیما بر اساس گزارش رسانه های چینی، 50 میلیون دلار می باشد که 30 درصد ارزانتر از هواپیمای بوئینگ 737 و ایرباس «آ 320» است.
مسئولان شرکت هواپیماسازی کوماک می گویند تاکنون 570 فروند سفارش این نوع هواپیما که گنجایش 168 مسافر را دارد، توسط 23 مشتری داخلی و خارجی بویژه ایرلاین های چینی دریافت کرده اند.
هواپیمای «سی 919» تولید چین دارای برد پروازی استاندارد 4 هزار و 75 کیلومتر است که این یعنی پرواز بی وقفه از نیویورک به لس آنجلس و یا از شانگهای به کوالالامپور است.
به گفته مسئولان این شرکت تاکنون 118 آزمایش تکمیلی بر روی این هواپیما با موفقیت انجام شده است.
قبل از هواپیمای «سی 919» چین؛ فقط آمریکا، روسیه، برزیل، کانادا، انگلیس، فرانسه و آلمان هواپیماهای مسافربری بزرگ را در داخل کشور ساخته بودند.
با توجه به پیش بینی ایرباس در بازه دو دهه 2016 تا 2035، خطوط هوایی چین به 6 هزار هواپیمای جدید به ارزش 946 میلیارد دلار نیاز خواهد داشت.
کشور چین دارای یک طرح برای رسیدن به آمریکا به عنوان بزرگترین بازار هوانوردی تجاری در جهان تا سال 2030 است.
چین دهم اردیبهشت ماه جاری نیز بزرگترین هواپیمای آبی - خاکی جهان با نام «AG600» را که تولید متخصصان داخلی این کشور بود، با موفقیت به پرواز درآورد.
تارنمای چاینا دیلی چین نیز هفته پیش در گزارشی اعلام کرده بود که شرکت هواپیماسازی دولتی کوماک (COMAC) چین و «یو ای سی» روسیه (یونایتد ایرکرفت) در یک همکاری مشترک و جدید، ساخت اولین هواپیمای مسافربری پهن پیکر را آغاز کرده اند که می تواند رقیبی جدی برای ایرباس های «آ 330» و «آ 350» و بویینگ های «777 و 787» باشد.