و با تأکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش، گفتند: وظیفه آموزش و پرورش تربیت نسلی «با ایمان، با وفا، مسئولیتپذیر، دارای اعتماد به نفس، مبتکر، راستگو، شجاع، با حیا، اهل تفکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور» است.
به گزارش پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای (مدظلهالعالی)، رهبر انقلاب اسلامی همچنین انتخابات را موضوعی حیاتی و برآمده از اندیشه مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: حضور همه مردم، با سلایق مختلف سیاسی، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت، ضامن حفظ اقتدار، اُبّهت و مصونیت کشور است و با چنین حضوری، دشمن هرگز نخواهد توانست هیچ غلطی در مقابل ملت ایران انجام دهد.
حضرت آیتالله خامنهای با گرامیداشت یاد شهید آیتالله مطهری، آن معلم شهید را آموزگاری واقعی در گفتار، رفتار و سبک زندگی خواندند و افزودند: دشمنان بشر و کشور و اسلام، او را از ما گرفتند اما کتابهای آن بزرگوار پرورشدهنده ذهن و هدایتکننده به سوی معارف اسلامی است و باید از این آثار ارزشمند حداکثر استفاده را کرد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس با اشاره به اهمیت و جایگاه معلم، گفتند: قدرت، اعتبار و آبروی کشور بیش از هر چیز وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازندهی نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند.
ایشان با تأکید بر لزوم قدر دانستن شأن و منزلت معلم و تکریم آن در جامعه گفتند: هزینه کردن برای معلم از وظایف مسئولان و دولت است زیرا همانطور که بارها گفتهام هزینه کردن برای معلم در واقع سرمایهگذاری است.
رهبر انقلاب اسلامی، انجام مسئولیت بزرگ تربیت نسل آینده را نیازمند افزایش آمادگیهای معلمان دانستند و گفتند: بر همین اساس به مسئولان تأکید میکنیم دانشگاه فرهنگیان را که تولیدکنندهی معلم است و اهمیت فراوانی دارد، جدی بگیرند و هر چه میتوانند برای آن سرمایهگذاری کنند.
ایشان با اشاره به نقش برجسته معلم در ترویج اخلاق و خصلتهای خوب در دانشآموزان، خاطرنشان کردند: معلمِ منیعالطبع، صبور، متدین و متین، این خصوصیات را با رفتار خود به دانشآموزان منتقل میکند.
حضرت آیتالله خامنهای، استفاده سیاسی از معلمان را در تعارض با شأن معلم دانستند و گفتند: از سالهای دهه ۶۰ همواره به کسانی که قصد داشتند از معلمان مانند ابزار سیاسی استفاده کنند، اعتراض داشتم چراکه معلم همچون الماسی قیمتی است که نباید آن را بازیچه قرار داد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به قریبالوقوع بودن بازنشستگی جمع زیادی از معلمان، گفتند: برای جبران کمبود معلم باید ظرفیت دانشگاههای معلمپرور افزایش یابد و مراکز مسئول، ضوابطی برای جذب معلمان قرار دهند تا افراد بدون حساب وارد آموزش و پرورش نشوند.
رهبر انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و گفتند: اگر آموزش و پرورش بر اساس برنامهها و سیاستهای صحیح حرکت کند، کشور از لحاظ علم و تحقیق غنی خواهد شد اما اگر چنانچه آموزش و پرورش به حال خود رها شود، این زیرساخت لطمه خواهد خورد و ضررهای ناشی از آن غیر قابل محاسبه خواهد بود.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه وظیفه آموزش و پرورش تربیت یک نسل است، خاطرنشان کردند: آموزش و پرورش باید تربیت نسلی با ایمان، وفادار، مسئولیتپذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راستگو، شجاع، با حیا، اهل فکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور را هدف اصلی خود قرار دهد.
ایشان افزودند: لازمه اینکه نسلی محکم، قوی، با اراده، مبتکر، پیشرو و فعال تربیت شود، آن است که آموزش و پرورش زمینه مناسب را برای معلم، دانشآموز، اولیا، و طراحان و نویسندگان کتابهای درسی فراهم آورد.
رهبر انقلاب اسلامی با هشدار در خصوص جریانی که بهدنبال از بین بردن جایگاه و ارزش آموزش و پرورش و سلب اعتماد از این دستگاه بسیار مهم است، خاطرنشان کردند: این جریان از خارج کشور هدایت میشود و تنها راه مقابله با آن، برطرف کردن نقاط ضعف آموزش و پرورش و زمینههای نفوذ است.
حضرت آیتالله خامنهای یکی از اشکالات آموزش و پرورش را، بیماری «دانشگاهگرایی» خواندند و گفتند: دانشگاهگرایی یک تفکر غلط و خطایی است که متأسفانه سایهی آن از ابتدای ورود به محیط مدرسه تا پایان تحصیلات در آموزش و پرورش، بر سر دانشآموزان سنگینی میکند.
ایشان خاطرنشان کردند: در کشور نیازهای فوری و ضروری غیرمرتبط با تحصیلات دانشگاهی بسیار زیاد است و بر همین اساس، بنده سالها است که بر موضوع اهتمام به هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای و تقویت آنها تأکید دارم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به افراد زیادی که با تحصیل در هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای و فراگیری مهارتهای مختلف، اکنون صاحب شغل و زندگی هستند، این افراد را ثروتهای ملی کشور دانستند و افزودند: ما نیازمند علم و تحقیق و پیشرفت علمی هستیم اما این موضوع بدین معنا نیست که همهی دانشآموزان باید هدف خود را دانشگاه قرار دهند.
حضرت آیتالله خامنهای به موضوع سند تحول آموزش و پرورش نیز اشاره کردند و با انتقاد از اجرایی نشدن این سند با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ آن، گفتند: چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظامنامههای سند تحول بود؟
ایشان افزودند: من بهطور جدی از وزیر محترم و مسئولان میخواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و بهدور از تغییرات ظاهری است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بیسروصدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه بهاصطلاح بینالمللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق میدهد که برای ملتهایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.
ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمیتوانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند: این شورا باید مراقبت میکرد و نباید اجازه میداد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبهشتماه، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را یک موضوع حیاتی و بسیار با ارزش دانستند و خاطرنشان کردند: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، برآمده از اسلام است و اینگونه نیست که «جمهوری» به «اسلام» الصاق شده باشد و اگر انتخابات نبود، امروز اثری از جمهوری اسلامی ایران باقی نمیماند.
حضرت آیتالله خامنهای، حضور عظیم مردم در عرصههای مختلف بهویژه انتخابات را مصونیتبخش کشور و حافظ منافع ملت و موجب ابهت نظام در چشم دشمنان دانستند.
ایشان با یادآوری نمونهای تاریخی از اقدام یکی از دولتهای اروپایی در متهم کردن رئیسجمهور ایران و احضار وی به دادگاه، در اوایل دهه هفتاد، افزودند: با آنکه رئیسجمهور وقت روابط نزدیکی با آن دولت داشت اما همان دولت اروپایی او را متهم و احضار کرد و تنها عاملی که باعث عقبنشینی آن دولت اروپایی شد، تودهنی بود که دریافت کرد، بنابراین دشمن، دشمن است و این دولت و آن دولت ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمن در هر موقعیتی که بتواند، زهر خود را خواهد ریخت و ملاحظهی لفاظیها را هم نخواهد کرد، افزودند: تنها مانع در مقابل اظهار دشمنیِ دشمن، حضور مردم در صحنه است زیرا اُبّهت یک کشور ۸۰ میلیونی با نیروی انسانی قوی و باهوش و دارای میلیونها جوان، در دل دشمن ترس ایجاد میکند.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: اگر میخواهیم اُبهت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی حفظ شود و مصونیت آن باقی بماند، باید همه در انتخابات شرکت کنند.
ایشان افزودند: اگر چنانچه در انتخابات کوتاهی شود و عواملی زمینهساز یأس مردم شوند، قطعاً کشور لطمه خواهد خورد و هر فردی هم که در این لطمه سهیم باشد، در پیشگاه پروردگار مسئول خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سلایق و دیدگاههای مختلف سیاسی و گرایشهای متفاوت در انتخاب کاندیداها، خاطرنشان کردند: در انتخابات هر کس به هر نامزدی که بپسندد رأی میدهد اما موضوع اصلی و مهم، حضور همه مردم در پای صندوقهای رأی است تا نشان دهند که آماده دفاع از اسلام و نظام هستند و مصونیت کشور را حفظ خواهند کرد.
حضرت آیتالله خامنهای در پایان تأکید کردند: اگر به لطف خداوند، این همت و اراده در مردم، با همین شدت و ابهت ادامه پیدا کند، دشمن هرگز نخواهد توانست در مقابل ملت ایران، هیچ غلطی انجام دهد.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به ماه شعبان و لزوم استفاده از فرصت نیمهی شعبان برای مناجات و تقرب به خداوند، گفتند: ماه شعبان، ماه دعا و توسل و مقدمه ماه مبارک رمضان است و در ادعیه واردهی آن، راههای سعادت و هدایت روشن شده است.
پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، وزیر آموزش و پرورش در سخنانی روز معلم را نمادی برای حرمت نهادن به مقام تعلیم و تعلّم دانست و افزود: یک بار دیگر باید اندیشه، روش و منش شهید مطهری را در زمینه تعلیم و تربیت بازخوانی کرده و چراغ راه قرار دهیم.
آقای دانش آشتیانی با بیان اینکه معلمان دارای بالاترین منزلت اجتماعی در جامعه هستند، گفت: نگاه به آموزش و پرورش باید هم در سطوح فرهنگی و سیاسی و هم در سطوح اجرایی متحول و نقشهای جدید مدرسه و معلم بهخوبی تدوین شود.