طی مراسمی با حضور شرکای ایرانی، ایتالیایی، آلمانی، کره‌جنوبی و اتریش و با هدف هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، قرارداد و تفاهمنامه ده‌جانبه بین‌المللی طراحی و تولید پلتفرم خودرو به منظور عرضه ۲۳ مدل خودرو در ایران‌خودرو تا ۱۰سال آینده امضا شد.

در اين مراسم ايران‌خودرو و شركت پينين فاريناي ايتاليا قراردادي را امضا كردند كه براساس آن شركت ايتاليايي با همراهي 5شريك ايراني و5شريك خارجي، پلتفرم و محصولات جديد ايران‌خودرو را در داخل كشورمان طراحي، توليد و عرضه كند كه زمينه توليد و عرضه انواع خودروهاي سدان، شاسي بلند، صندوقدار، هاچ‌‌بك، هيبريدي و برقي در ايران خودرو تا 10سال آينده را فراهم خواهد كرد. همچنين مقرر شده تا شركت ايتاليايي با همراهي كنسرسيومي متشكل از 5شريك ايراني و 5شريك خارجي، پلتفرم و محصولات جديد ايران‌خودرو را طراحي و توليد ‌كند.

علاوه بر اين قرارداد، تفاهمنامه ده‌جانبه‌اي بين كنسرسيومي متشكل از ايران‌خودرو، معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و اميركبير و انجمن قطعه‌سازان ايران با شركت‌هاي «پينين فاريناي» ايتاليا، «پانچ» بلژيك، «هيونداي پاورتك» كره‌جنوبي و «بنتلر» و «ماهله» آلمان امضا شد كه براساس آن مقرر شده تا همه مراحل طراحي و توليد پلتفرم و محصول اختصاصي ايران‌خودرو در چارچوب قرارداد و تفاهمنامه مذكور و با برآورد سرمايه‌گذاري بيش از هزار ميليارد توماني انجام شود.

اين قرارداد نخستين همكاري بين‌المللي ايران در زمينه ورود به عرصه خودروساز شدن است كه درصورت اجراي بي‌كم و كاست و عمل كردن طرفين به تعهدات خود موجب ورود خودروهاي ايراني به بازارهاي جهاني خواهد شد.

  • عرضه نخستين خودرو تا 2.5 سال آينده

به گفته مديرعامل ايران‌خودرو، پيش‌بيني مي‌شود نخستين محصول اين قرارداد طي دو سال و نيم آينده (نيمه دوم سال 98) وارد بازار شده و تا10سال 23مدل خودرو روي اين پلتفرم توليد و عرضه شود. معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري يكي از اركان اصلي اين كنسرسيوم (همكاري مشترك) است كه مقرر شده تا با تشكيل و توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان طراحي - مهندسي، زمينه تأمين قطعات و مجموعه‌هاي موتور، گيربكس، اكسل، استايل، بدنه و برق و الكترونيك را فراهم كند.

همچنين دانشگاه صنعتي شريف براي طراحي و توسعه خودروهاي الكتريكي و دانشگاه صنعتي اميركبير براي طراحي و توسعه خودروهاي هيبريدي در اين قرارداد مشاركت خواهند كرد. اما براي اجرايي شدن اين قرارداد، علاوه بر حضور و فعاليت شركت‌هاي دانش‌بنيان فعال در حوزه صنعت خودرو و قطعه‌سازي‌، شركت‌هاي جديدي نيز بايد ايجاد شود كه زمينه انتقال فناوري و مراحل مختلف اين تحول در ايران‌خودرو را فراهم كنند.

همكاري با انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو با هدف ارتقاي ساخت داخل و توليد قطعات و مجموعه‌هاي جديد از ديگر محورهاي اين قرارداد و تفاهمنامه امضا شده بين شركاي ايراني و خارجي است. با اين روند پيش‌بيني مي‌شود برخلاف برخي قراردادهاي خودروسازان با شركاي فرانسوي خود، به‌دليل مشاركت انجمن قطعه‌سازان در اين كنسرسيوم علاوه بر بومي‌سازي‌ و توليد داخل قطعات و مجموعه‌ها، سطح دانش فني و تخصصي سازندگان ايراني به‌طور قابل‌توجهي افزايش يابد.

  • طراحي و توسعه، راه ورود خودروسازان به دنيا

وزير صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از تعطيل شدن مركز تحقيقات ايران‌خودرو طي يك دوره هشت‌ساله و اعلام اينكه صنعت خودرو اگر مي‌خواهد در كلاس جهاني فعاليت كند بايد اقدامات لازم براي طراحي و توسعه را انجام دهد، گفت: در يك مقطعي به ما مي‌گفتند حتي گلگير پيكان را هم نمي‌توانيم توليد كنيم اما خوشبختانه چند سال بعد سمند را توليد كرديم.

محمد‌رضا نعمت‌زاده با اعلام اينكه صنعت خودرو، جهاني است و نمي‌تواند در مرزهاي داخلي محدود باشد، افزود: بايد از فرصت‌ها استفاده و خودروهاي با‌كيفيت‌تري را توليد كنيم. گرچه صادرات قطعات خودرو يك مزيت بزرگ براي كشور است اما اكنون مشتريان از كيفيت قطعات خودرو گله‌مندند و بايد اين مشكل برطرف شود.

  • توليد پژو301 تا پايان امسال

مديرعامل ايران خودرو اعلام كرد: پس از آغاز توليد پژو 2008تا اواخر امسال پژو 301و در مرحله بعد پژو 208وارد مدار توليد خواهد شد. هاشم يكه‌زارع با بيان اينكه علاوه بر اين قرارداد و تفاهمنامه‌ ده‌جانبه در آينده نزديك قرارداد مشاركت با 3شركت خارجي ديگر نيز امضا خواهد شد، گفت: در قرارداد توليد پلتفرم، توليد موتور، گيربكس، اكسل و... نيز ديده شده و در اجراي آن از توانمندي شركت‌هاي بوش و كنتيننتال و شركت‌هاي قطعه‌ساز داخلي استفاده مي‌شود.