نماینده سازمان بورس در امور نظارت بر امنیت فناوری اطلاعات بازار سرمایه در توصیه به معامله‌گران آنلاین (برخط) در بورس گفت: سهامداران حساب کاربری خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند و رمز عبوری که انتخاب می‌کنند نیز از پیچیدگی‌های کافی برخوردار باشد.

احمد سحرخيز با اشاره به اينكه امنيت سايبري و امنيت سيستم‌هاي فناوري اطلاعات امروزه موضوع بسيار مهمي است به تسنيم گفت: امروزه در دنيا شاهد توسعه فناوري اطلاعات و سيستم‌هاي رايانه‌اي هستيم كه بر اين اساس حملات سايبري و سوءاستفاده‌هاي مشابه در دنياي واقعي نيز در اين زمينه بسيار رايج شده است و روزبه‌روز گسترده‌تر مي‌شود.

نماينده سازمان بورس در امور نظارت بر امنيت فناوري اطلاعات بازار سرمايه افزود: البته تفاوت حملات و سوءاستفاده‌هاي فضاي سايبري نسبت به دنياي واقعيت پيچيدگي آنهاست كه امكان شناسايي و پيشگيري از آنها را سخت و دشوار كرده است. وي اضافه كرد: از اين‌رو وقتي خدمات فناوري اطلاعات توسط شركت‌ها ارائه مي‌شود بايد متناسب با آن موضوع امنيت نيز مورد توجه قرار گيرد و استانداردهاي امنيتي رعايت شود.اين متخصص امنيت سايبري درخصوص وضعيت امنيت اطلاعات در بورس گفت:

امنيت سايبري در بازار سرمايه و سامانه‌هاي مورد استفاده براي معاملات امري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. بنابراين با توجه به گزارش‌ها، بسياري از بورس‌هاي دنيا به‌تازگي به اين فكر افتاده‌اند كه امنيت سايبري را مورد توجه قرار دهند. نماينده سازمان بورس در امور نظارت بر امنيت فناوري اطلاعات بازار سرمايه تصريح كرد:

بر اين اساس سال‌هاست كه در سازمان بورس مركزي تحت عنوان مركز نظارت بر امنيت اطلاعات بازار سرمايه (مكنا) ايجاد شده كه هدف آن سياستگذاري و تدوين دستورالعمل‌ها و الزامات مبتني بر اصول امنيت اطلاعات است و كار نظارت و پايش مستمر اطلاعات را انجام مي‌دهد.

وي همچنين درخصوص توصيه‌هاي امنيتي به سهامداران گفت: به معامله‌گران پيشنهاد مي‌شود حساب كاربري خود را در اختيار افراد ديگر قرار ندهند. به‌علاوه اينكه رمز عبوري كه انتخاب مي‌كنند بايد از پيچيدگي‌هاي كافي برخوردار باشد. سحرخيز ادامه داد: همچنين معامله‌گران زماني كه از يك سامانه و وب‌سايت استفاده مي‌كنند حتما دقت كنند كه آدرس https باشد كه اين موضوع بدين معني است كه اطلاعات كامپيوتر تا سامانه رمز شده و كسي اطلاعات آنها را نمي‌تواند رصد و شنود كند.

اين متخصص امنيت سايبري افزود: از سوي ديگر معامله‌گران روي هر لينكي براي ورود به سامانه معاملات برخط خود كليك نكنند و براي اين منظور حتما از طريق سايت كارگزاري خود اقدام كنند تا دچار حملات كلاهبرداري نشوند.