به گزارش تسنیم؛ «محمدرضا باهنر» چهره آشنایی هم برای احزاب سیاسی و هم اهالی پارلمان است. وی نماینده 7 دوره مجلس شورای اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است.
وی دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین است. تشکلی که بیشترین عضو را در بین سایر احزاب اصولگرا دارد. بعد از فوت مرحوم حبیبالله عسگراولادی، باهنر ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری را پذیرفت که مجمعی از احزاب اصولگراست.
اهم اظهارات باهنر را در ادامه بخوانيد:
- اینکه بخواهیم از بین عزیزانی که ماندهاند چه جناب حجتالاسلام رئیسی، دکتر محمدباقر قالیباف و چه حتی آقای میرسلیم که جزو اردوگاه اصولگرایی است، یک نفر را انتخاب کنیم، هنوز این کار انجام نشده و فکر میکنیم وضعیت باید جلو برود تا تصمیم بگیریم.
- البته ما مشورتهایمان را به نیروهای تصمیمگیر جبهه مردمی میدهیم، اما قبل از اینکه جبهه مردمی به جمعبندی برسد، علاقه نداریم یکی از این کاندیداها را انتخاب کنیم، چون معتقدیم وضعیت طوری است که آراء جبهه اصلاحات و اعتدال تقریباً تثبیت شده و رشدی نداشته، اما مجموع آراء کاندیداهای جبهه مردمی از رای روحانی و جهانگیری در حال پیشی گرفتن است.
- ما یک توصیه کلی به صدا و سیما و جریانات حاکمیتی داریم که خودشان را برای مرحله دوم انتخابات آماده کنند، اگرچه ما امیدواریم در مرحله اول یکی از کاندیداهای نهایی جبهه مردمی به پیروزی برسد.مناظرهها یکی از عوامل موثر است، اما نظرسنجیهایی که از طرف نهادهای مختلف میشود و حتی بخشهایی که در اردوگاه اصلاحطلبان و اعتدالیون محاسبه میشود، بهگونهای است که مجموع آراء رئیسی و قالیباف از مجموع آراء روحانی و جهانگیری در حال پیشی گرفتن است و به نظر میرسد مرحله دوم رفتن انتخابات قطعی است؛ مشروط بر اینکه رشد رای قالیباف و رئیسی خیلی تند نباشد وگرنه در مرحله اول کار تمام میشود.
- اینکه جریانات سیاسی با هم قول و قرار بگذارند نیز اشکالی ندارد. ما در جبهه مردمی نیروهای انقلاب قول و قرارمان این است، هر کسی در نظرسنجیها پیشی گرفت، کاندیدای نهایی باشد، اما قرار ما بر کاندیدای اصلی و فرعی نبوده و از هر دو کاندیدای جبهه مردمی و حتی میرسلیم خواهش کردیم جدی در عرصه باشند و ستادهایشان برقرار باشد، اما در ضمن اینکه فعال هستند باید به خِرَد جمعی جبهه مردمی متعهد بمانند و شاید به این جمعبندی برسیم که هر سه بمانند و این هم اشکالی ندارد.
- اینکه از روز اول یک نفر پوششی بیاید و بگوید برای کمک به کاندیدای اصلی آمدم و میخواهم کنار بروم برای آن اردوگاه مفید نیست، یعنی اگر یک تعداد از اردوگاه اصلاحطلبی و اعتدال در مناظرات به این جمعبندی رسیدند که جهانگیری نسبت به روحانی اولویت دارد، چگونه میخواهند آن بخش را قانع کنند که دست از جهانگیری بردارند و به روحانی رای دهند و باعث دلسرد شدن نیروهای خودشان میشوند.برای جبهه اصلاحات خوب نبود از روز اول یک کاندیدا بیاید بگوید من پوششیام و میخواهم کنار بروم. برای رئیسجمهور مستقر هم خوب نبود که بگویند وی توان دفاع از خودش را ندارد و نیاز به کمک دارد و یک پدیده نویی بود که شاید تکرار نشود، بهتر باشد.
- من به عنوان کسی که بیشترین عمرم را بعد انقلاب در مجلس گذراندم، معتقدم مجلس نهاد خوبی برای نظارت بر انتخابات شوراها نیست و هر انتخابات دیگری هم همینطور است. مجلس نمیتواند ناظر قدرتمندی برای انتخابات باشد. مجلس نتیجه پخش شده دموکراسی است. در خود مجلس فعلی ما فراکسیون اصولگرایی و فراکسیون امید و هم فراکسیون اعتدال داریم. این فراکسیونها در نظارت نظراتشان ممکن است منطبق نباشد و خودش مشکل ایجاد میکند. شورای نگهبان وقتی نظارت میکند یک نهاد قدرتمند صاحب اختیار و هماهنگ است اما مجلس نمیتواند این ساختار را داشته باشد. سازوکار فیزیکی هم ندارد.
- آقای لاریجانی اگر بخواهد از موضع مجلس صحبت کند به دولت فعلی انتقاد جدی دارد. در ارتباط با یارانهها ما از اول سال 95 تصویب کردیم که دولت باید سه دهک از کسانی که یارانه میگیرند حذف کند. اگر پرداخت یارانهها مدیریت بشود و افراد ذیحق مورد توجه قرار بگیرند، میشود یارانههای دو سه دهک پایین را افزایش داد و ما هم نظرمان همین بود اما دولت این کار را نکرد. اصل این طرح هدفمندی یارانهها بود اما الان یارانهها بیهدف است و از 80 میلیون جمعیت 5،6 میلیون حذف شدند که برخی از آنها هم غیرکارشناسی حذف شدند و به ما مراجعه میکنند. اطلاعات موجود در ممکلت نشان میدهد که دولت میتواند سه دهک بالای درآمدی کشور را از این مسئله معاف کند و کنار بگذارد و یارانه دهکهایی که گرفتاری بیشتری دارند افزایش دهد. جمع بندی بحث این است که میتوانیم به دهکهای پایین کمکهای بیشتری کنیم ولی باید این پرداخت یارانه را هدفمند کنیم
- ما در زمینه شورای شهر در حال کار هستیم اما بنا به دادن لیست مستقل نداریم و در همان مجموعه فعالیت میکنیم.
- بههرحال آقای روحانی در سال 92 میتوانست حرفهایی بزند و وعدههایی بدهد اما حالا باید از عملکرد 4 ساله خودش دفاع کند و هر وعدهای هم برای آینده بدهد باید یک تناظری با عملکرد 4 سال گذشته داشته باشد. اگر بخواهد وعدههای عجیب و غریب بدهد، نمیگیرد! چون هر کار عجیب و غریبی می خواست انجام دهد در این 4 سال انجام میداد.