به گزارش ایرنا، شاید جرقه این ابتکار به محبوبیت دوچرخه در جامعه چین برگردد، جامعهای که در آن دوچرخه از دیرباز به عنوان یک وسیله حمل و نقل در میان شهروندان محبوب بوده است.
اکنون شهروندان چینی با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند، تنها با یک جستجوی ساده در سیستم "کیو آر کد دوچرخه" یا سیستم "کد پاسخ سریع دوچرخه" می توانند با پرداخت فقط یک یوان (معادل تقریبا پنج هزار ریال) از دوچرخه عمومی استفاده کنند.
این دوچرخهها که مجهز به سیستم مکانیاب جیپیاس هستند، میتوانند از هر جایی برداشته شوند و در هر جایی رها شوند.
کاربر با استفاده از سیستم یاد شده میتواند با توجه به موقعیت مکانی خود، نزدیک رین دوچرخه به خود را پیدا کند.
بزرگراهها و خیابانها همگی دارای مسیر ویژهای برای دوچرخه هستند و در پیادهروهای سطح شهر نیز مکانهایی برای پارک دوچرخه دیده میشود.
اکنون شرکتهای اینترنتی مختلفی مانند "اوفو" در چین کسب و کارشان به اشتراکگذاری دوچرخه است و هر رنگ دوچرخه، معرف یک شرکت جداگانه است.
اوفو، شرکتی است در پکن که در سال 2014 تاسیس شده و کار آن به اشتراکگذاری دوچرخه است.
شرکت تحقیقاتی "پژوهش و بازارها"، تعداد شهروندان چینی که در سال 2016 از سیستم حمل و نقل عمومی دوچرخه استفاده کردهاند را حدود 20 میلیون نفر اعلام کرده و پیشبینی کرده است این تعداد در سال 2021 به حدود 198 میلیون نفر برسد.
شرکت یاد شده، بزرگترین شرکت تحقیقات بازار در جهان است که مقر آن در ایرلند قرار دارد.
بنا به اعلام شرکت یاد شده، در سال میلادی گذشته 30 شرکت چینی کارشان خدماترسانی در بخش حمل و نقل عمومی مبتنی بر دوچرخه و اینترنت بوده است.
گرچه به نظر میرسد استفادهکنندگان از این سیستم حمل و نقل عمومی بیشتر جوانان هستند، اما تعداد افراد مسنی که طرفدار این سیستم هستند و از آن بهره میبرند نیز کم نیست و این میتواند از نظر کیفیت زندگی و سطح سلامت عمومی در چین نشانه خوبی باشد.