رییس مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید بر حق مسلم ایران به استفاده از انرژی هسته‌ای گفت: ایران برای مذاکره با کشورهای دیگر آماده است و هرگونه اقدامی که برای اعتمادسازی لازم باشد را انجام می‌دهد.

دکتر حداد عادل در پایان سفرش به تاجیکستان در شهر دوشنبه پایتخت این کشور ، جمعه به خبرنگاران گفت: دلیلی نمی‌بینیم که درهای گفت وگو برای برنامه هسته‌ای ایران بسته شود.

وی اضافه کرد: ایران هر کاری می‌کند در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی اتمی می‌باشد و طبق حقوقی است که در روابط بین‌الملل به کشورها داده شده است.

وی افزود: ما هیج‌گونه فعالیت نظامی نداریم و آژانس بین‌المللی نیز در بازرسی‌های مفصل خود این موضوع را تایید کرده، بنابر این، هیج دلیل حقوقی برای اینکه ما از استفاده انرژی اتمی محروم بشویم وجود ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جهانیان باید مطمئن باشند که ملت، دولت و مجلس ایران از حق مسلم خودشان برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای صرفنظر نخواهد کرد.

وی در پاسخ به تاثیر تهدیدها برای تحریم علیه ایران گفت: ما نگران تحریم نیستیم زیرا ملتی هستیم که می‌توانیم خودمان را اداره کنیم و این را آمریکایی‌ها هم می‌دانند.

وی افزود: آنچه مهم است خواست و وحدت ملت ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای پیشرفت کشور است، لذا دلیلی نمی‌بینیم که کار ما به تحریم بکشد.

آقای حداد عادل افزود: اگر آنها تهدیدهای خودشان را عملی کنند، پشیمان خواهند شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات لاریجانی با مقام‌های غربی گفت: اصولا ما به گفت وگو و ادامه مذاکره بدبین نیستیم و آنچه مهم هست این است که ما در گفت وگوهای خود صداقت داریم.

به گفته وی، ایران خواهان گفتمان و مذاکره درباره حل موضوع است و گروه ‪ ۵+۱‬نیز این را می‌داند که ما علاقمند به مذاکره هستیم.

آقای حداد عادل افزود: تصور می‌کنیم فشار آمریکایی‌ها همیشه راه گفت وگو را بسته و مساله انرژی ایران یک بهانه است برای آنکه آمریکا فشار به ایران وارد کند.

وی گفت: اگر موضوع هسته‌ای ایران نبود، آمریکا یک موضوع دیگری را بهانه می‌کرد، لذا مشکل آمریکا چیز دیگری است و به اروپایی‌ها نیز همواره گفته‌ایم نباید دنبال رو آمریکایی‌ها باشند.

رییس مجلس سفرش را به تاجیکستان ثمر بخش و مفید توصیف کرد و گفت: در نشست‌های دوجانبه و سه جانبه روسای مجلس سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان بر لزوم همکاری‌های پارلمانی بین سه کشور تاکید شد و قرار شد گروه‌های دوستی بیشتری در این رابطه رفت و آمد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نشست سه جانبه رییسان مجالس سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان، بر ضرورت همکاری بیشتر مجالس تاکید شد.

آقای حداد عادل ضمن سپاس از مهمان ‌نوازیهای مردم تاجیکستان، بار دیگر پانزدهیمن سال استقلال تاجیکستان را به ملت و دولت این کشور تبریک گفت.

"غلامعلی حداد عادل" رییس مجلس شورای اسلامی جمعه شب با بدرقه "محمدسعید عبیدالله‌اف" رییس مجلس ملی تاجیکستان فرودگاه دوشنبه پایتخت تاجیکستان را به قصد تهران ترک کرد.

وی پنجشنبه شب در صدر یک هیات پارلمانی برای شرکت در جشن‌های استقلال تاجیکستان وارد شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان شده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در سفر به تاجیکستان ضمن شرکت در جشن‌های استقلال این کشور، و حضور در ششمین نشست انجمن فارسی زبانان جهان، با "امامعلی رحمانف رییس جمهور تاجیکستان و رییسان مجلس ملی و نمایندگان این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

آقای حداد عادل در این سفر در نشست سه جانبه و خصوصی روسای مجلس ایران، تاجیکستان و افغانستان شرکت کرد.

کشور هفت میلیون نفری تاجیکستان که در ‪ ۱۵‬سال پیش با فروپاشی شوروی سابق استقلال خود را بازیافت، تنها کشور فارسی زبان آسیای مرکزی است.