تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸

در فاصله کمتر از ۴ روز تا پایان اکران «ویلایی‌ها»، حمایت‌ها از نخستین تجربه کارگردانی منیر قیدی در فضاهای مجازی و حقیقی به اوج رسیده و تقریبا تمام سلیقه‌ها و نگرش‌ها بر ادامه نمایش این فیلم دفاع‌مقدسی به نقطه مشترک رسیده‌اند.

به گزارش همشهري، پس از آنكه سخنگوي شوراي صنفي نمايش هفته گذشته از پايان زودهنگام اكران ويلايي‌ها و «آشوب» كاظم راستگفتار به‌دليل نرسيدن به كف فروش خبر داد، تازه شاخك‌ها به جنبش افتاد و خيلي‌ها نگران سرنوشت فيلمي شدند كه برخي كارشناسان و منتقدان آن را «نخستين نگاه زنانه به جايگاه زنان در دفاع‌مقدس و جنگ در سينماي ايران» مي‌دانند؛ اثري كه پديده جشنواره سي و پنجم فجر بود و البته با بي‌مهري داوران بخش مسابقه مواجه شد.

اگر تعطيلي‌هاي 14و 15خرداد را كنار بگذاريم، حالا ويلايي‌ها فقط شنبه و سه‌شنبه را براي افزايش فروش خود فرصت دارد و طبيعي است در اين 2 روز اتفاقي خاص براي آن نخواهد افتاد؛ مگر اينكه حمايت‌هاي شخصيت‌ها كارگر واقع شود و فيلم قيدي قرباني بزرگ اكران بهار 96لقب نگيرد. گفته مي‌شود تقابل رسمي كارگردان و برخي عوامل ويلايي‌ها با دبير و داوران جشنواره فيلم فجر سال گذشته دليل اصلي بي‌مهري به اين فيلم در اكران عمومي است. هر چند هنوز هيچ روايت رسمي در اين‌باره منتشر و تأييد نشده است.

از جمله چهره‌هايي كه در چند روز اخير به حمايت از ويلايي‌ها برخاسته‌اند مي‌توان به مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور اشاره كرد. حسام‌الدين آشنا در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي در حمايت از فيلم دفاع‌مقدسي قيدي نوشت: «مراقب باشيم. در نگاه اعتدالي ويلايي‌ها آبروي سينماي ماست. نكند به بهانه اقتصاد، آبروي سينماي زنانه جنگ را از پرده پايين بكشند.» البته در ميان چهره‌هاي رسمي منسوب به دولت، آشنا تنها كسي بود كه از ادامه اكران ويلايي‌ها حمايت كرد.

در چند روز اخير اين موضوع در ميان سينمايي‌ها پررنگ‌تر از گذشته دنبال مي‌شود. پرويز پرستويي با نگارش متني ستايش‌آميز در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي، همگان را به تماشاي ويلايي‌ها دعوت كرد. بازيگر تحسين‌شده سينماي ايران نوشت: «اگر به سينماي ناب و به فيلم‌هاي دفاع‌مقدسي علاقه‌منديد، پيشنهاد مي‌كنم ويلايي‌ها را حتما ببينيد. به‌نظرم اين نخستين فيلم دفاع‌مقدس است كه شخصيت‌هايش شيرزنان سرزمين ما هستند. اطمينان دارم از تماشاي آن لذت مي‌بريد.»

سيدمحمود رضوي، تهيه‌كننده «ماجراي نيمروز» هم در اين چند روز در حمايت از ويلايي‌ها سنگ تمام گذاشت. او ابتدا نوشت: «ويلايي‌ها فيلمي بزرگ است، چون درباره بزرگ‌زنان تاريخ معاصر مي‌گويد و خوش‌ساخت و استاندارد توليد شده است. اين فيلم خوب هم در جشنواره فجر مهجور بود هم در اكران. بياييد همه با هم رسانه باشيم و بعد از تماشاي اين فيلم زيباي خاطره‌انگيز، ديدن آن را به ديگران و دوستان‌مان توصيه كنيم.»

او كمي بعد از رويكرد معاون زنان و خانواده رياست‌جمهوري هم انتقاد كرد و خطاب به شهيندخت مولاوردي نوشت: «شما كه در مورد همه امور زنان پيگيري و اظهارنظر مي‌كنيد، چرا درباره ويلايي‌ها چنين نكرده‌ايد؟ آيا فيلم همسران شهدا جزو دغدغه‌هاي شما محسوب نمي‌شود؟» الياس نادران كه در دوره تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري جزو چهره‌هاي خبرساز بود، در صفحه شخصي خود نوشت: «اين روزها وزارت ارشاد فيلم‌هاي توقيفي را رونمايي مي‌كند ولي كمكي به فيلم‌هاي روي پرده نمي‌شود. ويلايي‌ها گرفتار بي‌مهري مخاطب و بي‌تدبيري مسئولان شد.»