تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۹

اعتبار اسنادی برای خرید واگن‌های مورد نیاز 90 کیلومتر خطوط فعلی متروی تهران با هدف کاهش سر فاصله حرکت قطارها و ایجاد ظرفیت حمل حدود 3 میلیون مسافر در روز (بیش از 2برابر میزان فعلی)، گشایش یافت.

مدیر عامل شرکت بهره برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه در این‌باره به همشهری گفت: به‌دنبال تأمین پیش‌پرداخت خرید 455 دستگاه واگن داخل شهری و 160‌‌واگن دو طبقه و 38‌لکوموتیو مورد نیاز خط تهران- گلشهر که تیر‌ماه گذشته توسط دولت انجام شد، اعتبار اسنادی این خرید هفته گذشته در بانک ملت گشایش یافت.

جعفر ربیعی افزود: بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده، از 14 ماه دیگر (دی‌ماه سال آینده) این قطارها به تدریج وارد شبکه مترو خواهد شد و کاهش سر فاصله حرکت قطارها و خلوت شدن ایستگاه‌ها را در پی خواهد داشت و به حد استاندارد جهانی خواهد رسید.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اعتبارات یاد شده تنها برای 90 کیلومتر خطوط موجود مترو است، زیرا، توسعه و تحقق 430 کیلومتر خطوط مترو، بیش از 4هزار واگن نیاز دارد.

ربیعی با بیان اینکه کل اعتبار ارزی مورد نیاز برای خرید این واگن‌ها 650‌میلیون یورو است گفت: 15 درصد این اعتبارات توسط دولت پرداخت شده و قرار است مابقی نیز طی 3 سال توسط دولت و شهرداری به‌طور مشترک تأمین و پرداخت شود.

ربیعی واگن‌ها را مونتاژ داخل دانست و گفت: پیمانکار داخلی طرف قرارداد، با وارد کردن بخشی از تجهیزات از خارج، واگن‌ها را در شرکت‌های واگن‌سازی‌ پارس و واگن‌سازی‌ تهران تولید می‌کند و به مترو تحویل می‌دهد.

وی افزود: درصورت تحقق این موضوع، ظرفیت حمل مسافر در خطوط موجود  از یک میلیون و 400‌هزار مسافر فعلی به حدود 3میلیون مسافر خواهد رسید.

وی پیش‌بینی کرد در این صورت ازدحام جمعیت در ایستگاه‌های مترو و شلوغی قطارها کاهش و سر فاصله حرکت به حد قابل قبول و استاندارد خواهد رسید.

مدیر عامل بهره برداری مترو گفت: امیدواریم قولی که دولت و شهرداری برای تأمین کل اعتبارات این خرید داده‌اند به موقع عمل شود تا هیچ گونه تأخیری در تحویل به موقع قطارها پیش نیابد.

برچسب‌ها