آمار شهدای ۲ حادثه تروریستی در تهران در حالی به ۱۷ نفر رسیده که عملیات نیروهای امنیتی برای دستگیری همدستان تروریست‌ها تاکنون به بازداشت چندین نفر و پاکسازی چند خانه امن تروریست‌ها در شمال‌غرب کشور منجر شده است.

براساس اين گزارش، روز گذشته وزارت اطلاعات در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: در ادامه پيگيري سرنخ‌هاي اطلاعاتي با هدف پاك كردن ميهن اسلامي از لوث بقاياي تروريست‌ها، سربازان گمنام امام زمان(عج) با همراهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي انتظامي موفق شدند ديگر عناصر تروريست مرتبط با اقدام تروريستي تهران را قبل از هرگونه اقدام، شناسايي و دستگير كنند.

در اين عمليات، مقدار قابل توجهي سلاح، مواد پيش سازه بمب، كمربند انفجاري، وسايل ارتباطي و مدارك جعلي كشف شد. همچنين چند خانه امن تروريست‌هاي وهابي تكفيري در شمال‌غرب كشور شناسايي و پاكسازي شد. بر اساس اين اطلاعيه در پی سلسله عملیات پیچیده اطلاعاتی و با همکاری خانواده برخی تروریست ها در استان های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و تهران، 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش متشکل از تیم های عملیاتی و همچنین سرپل‌های ارتباطی و تدارکاتی به همراه مقادیری اسناد و مدارک و تجهیزات عملیات تروریستی قبل از هرگونه اقدام شناسایی و دستگیر شدند.

پيش از اين نيز پليس امنيت كرمانشاه اعلام كرده بود كه ۲ نفر از مرتبطين با حملات تروريستي اخير به مجلس و حرم مطهر امام راحل را در روانسر دستگير كرده است. همچنين در پايتخت و بنابراعلام رئيس پليس تهران، 5مظنون درخصوص حادثه تروريستي در حرم مطهر امام خميني(ره) توسط پليس دستگير شده‌اند و تحقيقات از آنها ادامه دارد. از سوي ديگر شامگاه پنجشنبه مأموران پليس در شهرستان ثلاث باباجاني استان كرمانشاه يك دستگاه پژو 405بلاصاحب را كه 92قبضه كلت كمري در آن جاسازي شده بود كشف كردند.

  • تروريست‌ها كه بودند؟

يك روز پس از حادثه تروريستي پايتخت، وزارت اطلاعات هويت و مشخصات عاملان اين حادثه را منتشر كرد. براساس اطلاعيه منتشر شده، اين افراد به نام‌هاي قيوم، ابوجهاد، رامين، سرياس و فريدون پيش از اين در جنايات گروهك داعش در موصل و رقه مشاركت داشته‌اند. آنها 5نفر بودند كه پس از پيوستن به گروهك تروريستي داعش، از كشور خارج شده و در مردادماه سال 1395، تحت فرماندهي ابوعايشه از فرماندهان رده‌بالاي داعش وارد كشور شدند و قصد اجراي عمليات‌ تروريستي در شهرهاي مذهبي را داشتند اما پس از انهدام كامل شبكه و ضربه به نفرات اصلي ازجمله هلاكت ابوعايشه؛

تمامي آنها از كشور گريختند تا اينكه دوباره وارد ايران شده و اين عمليات تروريستي را رقم زده‌اند. درحالي‌كه خبرگزاري‌ها اين 5تروريست را اهل شمال‌غرب كشور اعلام كرده‌اند، ماموستا ملا قادر قادري، امام جمعه شهرستان پاوه، با اشاره به اينكه گويا تعدادي از تروريست‌هاي حادثه تهران از اهالي پاوه بوده‌اند؛ اورامانات و پاوه را مهد جوانمردي دانست و گفت: اگر چندنفر روباه صفتِ مزدور از پاوه رفته و يك حركت ناجوانمردانه انجام داده‌اند؛ در مقابل اين شهرستان صدها شيرمرد تقديم انقلاب كرده است.

  • جزئيات حمله به حرم از زبان سركلانتري

روز پنجشنبه سركلانتر جنوب غرب تهران در حضور رسانه‌ها جزئيات حمله تروريست‌ها به حرم امام راحل را شرح داد و گفت: حوالي ساعت10:10چهارشنبه، 2نفر تروريست پس از عبور از زيرگذر بزرگراه به‌سمت ورودي شماره 7حرم مطهر حركت كردند و يكي از آنها از در اصلي و ديگري از در مجاور وارد رينگ 400متر شدند. آنها براي گمراه كردن مأموران امنيتي و انتظامي اقدام به انفجار يك بمب صوتي كردند و نفر دوم با تيراندازي به يك نگهبان كه كنار در اصلي و داخل اتاقك نگهباني قرار داشت، وي را مجروح كرد.

سرهنگ بهمنياري افزود: پس از ورود تروريست‌ها به رينگ 400آنها با اين تصور كه ورودي درمانگاه به داخل ضريح حضرت امام راه دارد به‌سمت درمانگاه حمله‌ور شدند و در طول حركت در مسير در ورودي تا درمانگاه نيز شعارهاي تروريستي خود را با صداي بلند تكرار مي‌كردند. در آن زمان كارگران و خدمه در حال جابه‌جايي زائران بودند و يكي از خدمه به‌نام شهيد سبزعلي مقابل در ورودي درمانگاه با ضرب گلوله تروريست‌ها به شهادت رسيد.

سركلانتر جنوب غرب تهران با بيان اينكه تروريست‌ها پس از ورود به درمانگاه متوجه شدند مسير را اشتباه آمده‌اند، تغيير مسير داده به‌سمت صحن مصطفي خميني حركت كردند، گفت: پس از ورود اين دو عنصر تروريستي به صحن مصطفي خميني آنها درست مقابل در ورودي ضريح امام خميني قرار گرفتند ولي باز هم دچار اشتباه شدند و با ديدن يكي دو تابلوي فرسوده و اشتباه وارد دالاني شدند كه به‌سمت ديگر حرم منتهي مي‌شد. بهمنياري افزود: درحالي‌كه چهار، پنج‌دقيقه از ورود آنها و تيراندازي‌شان در داخل محوطه حرم امام خميني گذشته بود، عوامل انتظامي در محوطه روبه‌رو حاضر شده و با تروريست‌ها درگير شدند.

وي ادامه داد: پس از درگيري مأموران انتظامي با تروريست‌ها يكي از مأموران پليس از ناحيه پاي چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و يك تروريست نيز در طرف مقابل درحالي‌كه كمربند انتحاري به‌خود بسته بود و 7نارنجك و يك قبضه خمپاره 60و مقادير قابل توجهي مهمات كلاشينكف داشت،

با ضرب گلوله مأموران پليس كه به سر او اصابت كرد به هلاكت رسيد. پس از آن تروريست ديگري كه پشت درختچه‌هاي محوطه سنگر گرفته و مجهز به كمربند انتحاري بود به‌سمت همكاران ما كه پشت خودروهاي پليس سنگر گرفته بودند حمله‌ور شد و قصد داشت كمربند انتحاري خود را ميان نيروهاي پليس منفجر كند كه خوشبختانه با هوشياري مأموران پليس و به‌ضرب گلوله مأموران منفجر شده و به هلاكت رسيد. بهمنياري با اعلام اينكه در اين حادثه مأموران پليس توانستند يك زن را كه در حاشيه اين اتفاقات حضور داشت و با وجود غيرمسلح بودن، به‌نظر مي‌رسيد در ارتباط با تروريست‌ها باشد دستگير كرده و تحويل وزارت اطلاعات دهند.

  • آخرين آمار قربانيان

درحالي‌كه روز چهارشنبه آمار شهداي حوادث تروريستي پايتخت 13نفر اعلام شده بود، اما آخرين گزارش‌هاي دريافتي از مراجع درماني و قضايي نشان مي‌دهد كه در اين حادثه تا‌كنون 17نفر شهيد و 52نفر مجروح شده‌اند كه افزايش تدريجي آمار اعلامي شهدا به‌علت به شهادت رسيدن تعدادي از مجروحان پس از حادثه بوده است. همچنين 4نفر از هموطنان در ساعات اوليه بعد از حادثه مفقود بودند و اطلاعي از سرنوشت آنها نبود كه مشخص شد به شهادت رسيده‌اند و در همان لحظات اوليه به مراكز درماني منتقل شده بودند.

  • ابوعايشه، سردسته تروريست‌ها

شايد اگر سال گذشته مأموران امنيتي موفق به شناسايي 2تيم تروريستي پس از ورود به خاك ايران نمي‌شدند، حالا حوادثي كه آنها رقم زده بودند، نه‌تنها تهران، كه ديگر شهرها را نيز درگير كرده بود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد 5تروريستي كه چهارشنبه در تهران به هلاكت رسيدند، اعضاي تيم‌هايي بودند كه سال95 و به قصد انجام دست‌كم 50عمليات تروريستي وارد ايران شده اما پس از مواجهه با مأموران امنيتي به خاك عراق گريخته بودند. ماجرا از اين قرار بود كه اواخر مرداد95، 2تيم تروريستي از مرزهاي عراق و از طريق كرمانشاه وارد كشور شدند.

هدف آنها رساندن فرمانده جديد خود به داخل خاك ايران و استقرار وي در نقطه‌اي امن بود. كسي كه ابوعايشه يكي از معاونين عمليات گروهك تروريستي داعش، نام داشت. اين مرد يكي از فرماندهان اصلي و بنا بر برخي اطلاعات، معاون عمليات گروهك تكفيري - تروريستي داعش بود كه پس از ناكامي تيم‌هاي تروريستي اعزامي به كشور، به تصميم داعش راهي ايران شده بود تا عمليات تروريستي در سطح بالاتري انجام شود. هنگام ورود 2تيم‌ تروريستي اما نيروهاي قرارگاه نجف سپاه كرمانشاه با يكي از تيم‌ها درگير شده و تمام اعضاي تيم را در نقطه صفر مرزي به هلاكت رساندند.

اين در حالي بود كه ابوعايشه به همراه تيم ديگر وارد كشور شده و در يكي از شهرهاي مرزي در استان كرمانشاه، مخفي شده بودند. آنها اما خبر نداشتند كه مأموران امنيتي تمامي حركات‌شان را زيرنظر دارند. در نهايت وقتي متوجه مي‌شوند مخفيگاه‌شان لو رفته تصميم به فرار مي‌گيرند كه در درگيري با مأموران تمامي آنها ازجمله ابوعايشه به هلاكت مي‌رسند.