«ما [قطری‌ها] تظاهر به اتحاد با آمریکا نمی‌کنیم. شما می‌توانید به ما اعتماد کنید. اما آمریکا دیگر در این منطقه مانند گذشته نخواهد بود»؛ تنش‌ها میان قطر با عربستان و متحدانش ازجمله آمریکا شاید طی روزهای اخیر به اوج رسیده اما این جملات را حمدبن‌جاسم‌آل ثانی، نخست‌وزیر سابق قطر در آوریل سال۲۰۱۶ در مصاحبه با روزنامه فایننشال‌تایمز گفته بود تا درباره تغییر وضعیت رابطه دوحه و واشنگتن هشدار دهد.

آمريكايي‌ها كه پيش از اين هميشه خود را متحد نزديك قطر مي‌خواندند و حتي در اين كشور بزرگ‌ترين پايگاه نظامي خود را تأسيس كردند در روزهاي اخير با يك چرخش كامل در كنار عربستان قرار گرفته‌اند و همه روابط گذشته را فراموش كرده‌اند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا به تازگي قطر را «به‌صورت تاريخي» يكي از حاميان تروريسم خواند تا حملات به دوحه را به اوج برساند.

مقام‌هاي ديگر آمريكا هم طي روز گذشته همراه با عربستان و امارات در حمله به قطر كم نگذاشته‌اند و حتي اين كشور را به‌خاطر ميزباني از مذاكرات با طالبان متهم كرده‌اند. يك مقام‌ارشد قطر اما با يادآوري دوران قبل، روز گذشته اعلام كرد كه قطر با درخواست خود آمريكايي‌ها بوده كه ميزبان مذاكرات با طالبان در اين كشور شده است.

مطلق القحطاني، مشاور ارشد ضد‌تروريسم وزير امور خارجه قطر در گفت‌وگو با الجزيره تأكيد كرد: ما گفت‌وگو ميان دو طرف آمريكا و جنبش طالبان را تسهيل كرديم و اين از اهداف سياست خارجه باز ماست كه مبتني بر تشويق به گفت‌وگو است. استقبال از جنبش طالبان در دوحه نيز با درخواست واشنگتن جهت تسهيل گفت‌وگو انجام شد.

او در پاسخ به سؤالي درباره حرف‌هاي جديد ترامپ و متهم كردن قطر به حمايت از تروريسم گفت: نمي‌خواهم درباره سخنان ترامپ چيزي بگويم اما به روابط و تفاهم گذشته ميان نهادهاي 2كشور در كنار مشاركت برجسته‌شان اشاره مي‌كنم. مسئله طالبان تنها يكي از مسائلي است كه نشان مي‌دهد آمريكايي‌ها به‌صورت ناگهاني سياست خود را درباره اين متحد روزهاي قبل تغيير داده‌اند. يكي از نشانه‌هاي مهم اين تغيير سياست عجيب، پايگاه هوايي العديد در ۳۲كيلومتري قطر است كه بزرگ‌ترين پايگاه نظامي آمريكا در خاورميانه به حساب مي‌آيد و ۱۱هزار نظامي واشنگتن در آن مستقر هستند. اين پايگاه مقر فرماندهي نيروهاي مركزي آمريكا در منطقه به شمار مي‌رود و در هنگام حمله نظامي سال۲۰۰۳ عليه عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

  • سرمايه‌گذاري ترامپ در «كشور حامي تروريسم»

دونالد ترامپ كه اكنون براي نشان دادن اتحاد با عربستان قطر را حامي تروريسم معرفي مي‌كند خود و خانواده‌اش سرمايه‌گذاري گسترده‌اي در اين كشور داشته‌اند.

هافينگتون‌پست گزارش داده كه ترامپ به همراه دخترش ايوانكا و دامادش جرد كوشنر كه اكنون مشاور ارشد رئيس‌جمهور آمريكاست در چندين پروژه با قطري‌ها مشاركت داشته و پول زيادي را به اين كشور برده است. در سال۲۰۱۰ در همين رابطه ترامپ به همراه دخترش سفري به دوحه داشت و با مقام‌هاي تجاري اين كشور ازجمله اعضاي سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي قطر ديدار كرده بود.

  • قطر: تحريم‌ها اثر ندارد

قطر اكنون با تحريم‌ها و بسته شدن مرزها از سوي عربستان، امارات، مصر و بحرين به همراه چند كشور ديگر دست و پنجه نرم مي‌كند. علي شريف العمادي، وزير اقتصاد قطر اما در گفت‌وگو با شبكه سي‌ان‌بي‌سي گفته است كه اين كشور به خوبي مي‌تواند از اقتصاد خود در مقابل اين تحريم‌ها دفاع كند و اين اقدام‌ها نمي‌تواند ضربه‌اي به دوحه باشد. او با اشاره به اشتباه اين كشورها گفت: بسياري فكر مي‌كنند كه ما تنها كسي هستيم كه ضرر مي‌كنيم. اگر قرار باشد ما يك دلار از دست بدهيم آنها هم يك دلار از دست خواهند داد.

  • صف ميانجيگري‌ها و دور زدن تحريم‌ها

كشورهاي زيادي در تلاش هستند تا راه‌حلي ديپلماتيك براي تنش‌هاي به‌وجود آمده پيدا كنند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ميانجيگري امير كويت در اين رابطه به در بسته خورده و او اعلام كرده كه بحران موجود در شوراي همكاري خليج‌فارس بسيار پيچيده است. ايران محموله‌هاي غذايي به قطر ارسال كرده و قرار است 3كشتي هم عازم اين كشور شوند.

از سويي قطر براي حمل‌ونقل دريايي خود از عمان براي دور زدن مسيرهاي دريايي بسته شده استفاده مي‌كند. تصاويري از رسيدن كانتينرها به بندر حمد دوحه از عمان منتشر شده است. قطر همچنين برخلاف عربستان و متحدانش اجازه داده كه اتباع اين كشورها همچنان در قطر باقي بمانند. نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان هم راهي قطر و كويت براي مذاكره در اين رابطه شده و حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق هم قرار است به‌زودي به رياض سفر كند.