از تابستان سال ۱۳۹۳که حشره کوچکی به نام سفیدبالک با حضور ناگهانی و انبوه خود نگرانی‌هایی را برای ساکنین شهر تهران ایجاد کرد، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به‌عنوان بازوی اجرایی شهرداری تهران اقدامات گسترده و هماهنگی را با همکاری مناطق ۲۲گانه شهرداری و مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در زمینه مقابله با آن به انجام رسانده‌است، چنانچه در سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر جمعیت این آفت در بسیاری از مناطق شهر تهران بودیم.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران، درخصوص اقدامات پيشگيرانه و كنترلي انجام شده در زمستان 1395گفت: كنترل آفت سفيد بالك به‌دليل استقرار آن در پشت برگ‌ها و عدم‌امكان رويت مراحل اوليه زندگي با چشم غيرمسلح و سرعت تكثير فراوان و افزايش تصاعدي جمعيت نياز به اقدامات ويژه و هماهنگ دارد. لذا به‌دنبال اقداماتي كه از آغاز ظهور اين آفت توسط شهرداري و مراكز ذيربط به انجام رسيد، در زمستان سال گذشته نيز با توجه به اينكه با سرد شدن هوا حشرات پروازي سفيد بالك از بين رفته و به‌صورت فرم زمستان‌گذران (شفيره) در سطح زيرين برگ‌هاي درختان به‌سرمي‌برند، اين سازمان اقدام به تهيه دستورالعمل اقدامات ويژه به‌منظور كنترل سفيد بالك در 6ماهه دوم سال با هماهنگي مؤسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور و ابلاغ آن به مناطق 22گانه كرد. همچنين هماهنگي درون‌بخشي (ادارات فضاي سبز، حوزه خدمات شهري و سازمان مديريت پسماند) به‌منظور جمع‌آوري، حمل و معدوم كردن برگ‌هاي آلوده به فرم زمستاني آفت و جلوگيري از استفاده آنها جهت توليد خاكبرگ و كمپوست با نظارت دقيق و مستمر كارشناسان فضاي سبز به عمل آمد. از طرفي برنامه‌ريزي‌هاي لازم جهت انجام عمليات هرس به‌ويژه روي درختان پهن برگ ازجمله توت و زيتون به‌منظور افزايش تبادل هوا در بين شاخه‌ها و حذف پاجوش، تنه‌جوش و تغيير فرم گياه از درختچه به درخت به‌منظور كاهش جمعيت زمستان‌گذران آفت با جديت به انجام رسيد.

علي‌محمد مختاري با با بيان اينكه توجه به خطرات زيست‌محيطي كاربرد سموم شيميايي و همچنين در راستاي حفظ سلامت شهروندان كليه اقدامات كنترلي بر پايه مديريت تلفيقي (IPM) و با هماهنگي و مشاوره اساتيد مؤسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور صورت پذيرفته است، گفت: ازجمله اقدامات صورت گرفته مي‌توان به روغن پاشي گسترده درختان و درختچه‌هاي هميشه سبز آلوده به فرم زمستان‌گذران آفت، با استفاده از روغن‌هاي امولسيون‌شونده پارافيني، طي زمستان و بهار، استفاده از سموم گياهي مجاز يا در مواقع ضروري كاربرد سموم شيميايي كم خطر به‌صورت لكه‌اي در نقاط طغياني (HOT SPOT) اشاره كرد.

وي ادامه داد: در ارتباط با كنترل بيولوژيكي (استفاده از حشرات و ميكروارگانيسم‌هاي مفيد) به‌دليل خشكي هوا و عدم‌رطوبت كافي در تهران نتايج مثبتي از كاربرد قارچ‌هاي بيمارگر آفت (با نام علمي Beauveria bassiana) حاصل نشده اما با اقدامات حمايتي از جمعيت دشمنان طبيعي (به‌ويژه كفشدوزك ها) حفظ يا افزايش يافته است. همچنين در سال‌جاري براي نخستين بار در چندين منطقه تهران حشرات مفيد بال توري به‌صورت مصنوعي رها‌سازي‌ شده است.

مختاري در تشريح ديگر اقدامات صورت گرفته اظهاركرد: آماده‌سازي‌ و كنترل دقيق و مستمر تجهيزات پيمانكاران به‌منظور تأمين دستگاه‌هايي مانند واترپمپ و بهينه‌سازي‌ تانكرهاي آبشويي، تهيه تله‌هاي زرد چسبنده و تأمين تركيبات آبشويي ازجمله اين موارد است. ضمن اينكه جلسات مستمر و منظم با مسئولين گياه پزشكي مناطق 22گانه با مديريت اين سازمان به‌منظور ايجاد هماهنگي اقدامات و تبادل اطلاعات و تجربيات هر 20روز يك‌بار برگزار مي‌شود.

وي افزود: افزايش برقراري ارتباط با ادارات، صاحبان باغات، مجموعه‌هاي مسكوني و مراكز درماني، نظامي، آموزشي، ورزشي و... جهت انجام اقدامات كنترلي در محوطه باز آنها و انجام برنامه‌ريزي وسيع آموزشي در مراكز تحقيقات، آموزش و مشاوره فضاي سبز مناطق 22گانه جهت ناظرين، كارشناسان و عوامل كارگري پيمانكاري، شهروندان، دانش‌آموزان و... به‌منظور اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي‌ عمومي ديگر اقداماتي است كه طي شش ماهه دوم سال گذشته به اجرا درآمده است.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز تهران با بيان اينكه كليه اقدامات كنترلي جمعيت آفت سفيد بالك در زمستان 1395توسط شهرداري به اجرا درآمده است، گفت: عوامل شهرداري تمامي امكانات خود را براي كنترل آفت مزبور بسيج كردند تا امسال با كاهش جمعيت اين آفت در حدي قابل‌قبول، رضايت شهروندان گرامي نيز تأمين شود. در خاتمه يادآوري مي‌كنم كه سفيدبالك حشره‌اي است كه با افزايش دما و تغييرات اقليمي در سال‌هاي اخير در ليست آفات مهم كشور قرار گرفته است و اگرچه در مزارع جاليزي خسارات اقتصادي قابل توجهي وارد مي‌كند اما در محيط شهري تنها به‌دليل انبوه جمعيت حشره و اثرات نامطلوب بر روحيه شهروندان در فصول گرم سال كانون توجه همگان قرار مي‌گيرد. كنترل بهينه يك آفت در محيط شهري مستلزم اطلاع‌رساني صحيح و بهنگام از سوي مسئولين و رسانه‌هاي عمومي، همكاري و هماهنگي كليه ادارات و نهادهاي مسئول و همراهي شهروندان محترم است.