مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: شرکت هواپیمایی «قطر ایرویز» طی چند سال گذشته «دوحه» پایتخت قطر را به یک قطب جهانی در سیستم حمل و نقل هوایی تبدیل کرده است؛ اما اکنون با شدت گرفتن تنش میان برخی از کشورهای عربی با قطر و نیز عدم اجازه آنها به «قطر ایرویز» برای استفاده از آسمان هوایی خود، موقعیت این ایرلاین قارهپیما در معرض تهدید قرار گرفته است.
این در حالی است که «قطر ایرویز» در مقایسه با رقبای اصلی منطقهای خود مانند «امارات ایرويز» و «ابوظبی اتحاد» سهم به سزایی را در مسافرتهای هوایی به خود اختصاص داده است؛ اما تنش عربستان سعودی و همپیمانان عربی آن با قطر موجب میشود که مسیرهای هوایی «قطر ایرویز» تغییر پیدا کند که این خود هزینههایی را برای این ایرلاین متحمل میکند.
برای مثال مدت زمان پرواز «قطر ایرویز» به «سائوپائولو» برزیل به دلیل استفاده از مسیر هوایی دیگر، ۲ ساعت افزایش پیدا میکند؛ ضمن اینکه پروازهای این شرکت به آفریقای شمالی در حال حاضر از فراز آسمان ایران و ترکیه به سمت مدیترانه انجام میگیرد؛ در حالیکه که پیش از این بصورت مستقیم از فراز آسمان عربستان سعودی و مصر انجام میگرفت.
البته مدت زمان پروازهای «قطر ایرویز» به اروپا هم به دلیل عدم استفاده از آسمان بحرین و قرار گرفتن در کریدور هوایی ایران، منجر به افزایش زمان پرواز میشود.
افزایش مدت زمان پرواز در شرکت هواپیمایی «قطر ایرویز» موجب مصرف بالای سوخت و نیز کاهش مسافران این ایرلاین به دلیل طولانی شدن مسیر پرواز خواهد شد که طبیعتا میتواند بر روی قیمت بلیط هم تاثیر بگذارد و برآورد میشود درآمد «قطر ایرویز» ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و سهم بازار این ایرلاین توسط رقبای اصلی منطقهای آن گرفته شود.