به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار یزدانی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات معاونت فنی و زیربنایی شرکت راهآهن اظهار داشت: قرارداد برقیسازی راهآهن گرمسار-گرگان- اینچهبرون با طرف روس در حال نهایی شدن است و با انعقاد قرارداد بین طرفین امیدواریم مسائل اجرایی با سرعت بالا در دست اقدام قرار گیرد.
وی افزود: مبلغ قرارداد برقیسازی راهآهن گرمسار-گرگان- اینچهبرون به طول ۴۳۰ کیلومتر به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو و مدت آن ۴ ساله است و منابع مالی آن بهصورت فاینانس کمبهره از محل منابع روسی تأمین میشود.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن در ادامه به پروژه برقیسازی راهآهن تهران- مشهد اشاره کرد و گفت: تمامی مجوزها اخذ و موارد بانکی حل شده است و از هفته آینده اقدامات مهندسی حدفاصل مشهد تا نیشابور شروع خواهد شد.
یزدانی بیان داشت: این پروژه با فاینانس چینی به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو به طول ۹۲۶ کیلومتر و در مدت ۴ سال انجام خواهد شد که در فاز اول حدفاصل مشهد-نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر اجرا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد به دنبال استفاده از روشهای مکانیزه برای کاهش زمان عملیات اجرایی هستیم. این روشها شامل برداشت اطلاعات و قرار گرفتن آن در دست مشاور و تدوین راهکارها از جانب آنها میشود.
- ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط دوم و حومهای امسال به بهره برداری میرسد
یزدانی با بیان اینکه با بیان اینکه شرکت راهآهن رسالتهای بزرگی در حوزه بار و مسافر دارد گفت: معاونت فنی بزرگترین پشتیبان شبکه ریلی کشور است. از این رو در راستای اتصال به مراکز بار هدف گذاری بزرگی صورت گرفته است که با ایجاد خطوط فرعی راهآهن میتواند به این مراکز متصل شود. همچنین کاهش تصادفات در جادهها و مصرف سوخت قرار است با استفاده از حملونقل ریلی کاهش یابد و از طرفی نوع زندگی در شهرها بر مبنای حملونقل ریلی تغییر کند.
معاون شرکت راهآهن ابراز داشت: با توجه به میزان آلودگی هوا در کلانشهرها هدف گذاری به این صورت است که مردم برای انجام کارهای روزانه به کلانشهرها وارد شوند و پس از اتمام روز با استفاده از حمل ونقل حومهای به شهرهای محل سکونت خود بازگردند که در این صورت مسئولیت قطارهای حومهای بیش از پیش سنگین میشود.
وی در ادامه از اجرای ۸۰۰ کیلومتر خطوط حومهای در کلانشهرهای اهواز، مشهد، تهران، اصفهان خبر داد و گفت: ۵۰۰ کیلومتر از خطوط قطارهای حومهای امسال به بهره برداری میرسد. البته با مشاهده عملکرد قطار حومهای اهواز-سربندر به طول ۱۶۰ کیلومتر در آینده نزدیک شاهد تقاضا برای این نوع حملونقل ریلی از سوی سایر استانها نیز خواهیم بود.
یزدانی یادآور شد: تکلیف اصلی ما حفظ ایمنی در کنار سیر حرکت است از این رو اجرای پروژه روی خط گرم با مشکلات و سختیهای قابل توجهی روبرو است.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن ادامه داد: از برنامه ریزی برای ساخت ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم ۸۰۰ کیلومتر در دست اجرا است و ۵۰۰ کیلومتر آن مانند حدفاصل بافت تا زرین شهر نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
- تجهیز کل شبکه ریلی به سیستم ATC تا پایان سال جاری
این مقام مسئول در شرکت راهاهن با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش بازسازی و بهسازی خطوط گفت: بازسازی و بهسازی حدود ۲۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی کشور در دست برنامه قرار دارد که علت اصلی پایین بودن سرعت عمل در این بخش جلوگیری از توقف سیر و حرکت در خطوط است اما بازسازی و بهسازی ۵۰ کیلومتر از خطوط ریلی پس از ۶۰ سال در دست انجام است.
وی افزود: امروز سومین مرحله بازسازی و بهسازی راهآهن جنوب زود تر از موعد مقرر به اتمام رسید و در پایان سال شاهد بازسازی و بهسازی کامل راهآهن جنوب به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های شرکت راهآهن خواهیم بود.
یزدانی همچنین به اقدامات حوزه ارتباطات و علائم الکتریکی اشاره کرد و گفت: راهاهن دارای دومین شبکه ارتباطات بعد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می رود که حتی به آن وزارتخانه خدمات نیز ارائه میکند. از طرفی در حال ترانزیت دیتا از مرز بندرعباس و از تبریز به اروپا هستیم.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن از تجهیز تمام شبکه ریلی کشور به سامانه ATC در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین امسال ۵۰۰ کیلومتر تراک بندی خط بافق-بندرعباس به بهره برداری می رسد و ۲۰ ایستگاه جدید نیز در مسیر جنوب اضافه میشود.
وی با اشاره به پروژه های بخش ساختمان و تاسیسات بیان داشت: با طرح جامع ایستگاههای تشکیلاتی، ایستگاههای راهآهن از حالت محلی فقط برای خدمات تجمیع و توزیع مسافر خارج و به اماکن تبادل فرهنگی و خدمات تبدیل خواهند شد. البته عملیات ارتقا ایستگاههای تهران، مشهد و قم تحت عنوان TOD آغاز شده است و طی ۲ سال آینده تمام ایستگاههای مهم به ایستگاههای تشکیلاتی و تجاری تبدیل خواهند شد.
یزدانی اتصال خطوط ریلی به مراکز حمل بار را مهم توصیف کرد و گفت: هم اکنون ۵۰ نقطه برای اتصال به شبکه ریلی شناسایی شده است و کار اجرایی ۱۱ نقطه شروع شده است اما تمام ۵۰ نقطه امسال آغاز میشود تا بتوانیم به مرحله بهره برداری در راستای اهداف برنامه ششم و تاکید مقام معظم رهبری دستیابیم.
وی با اشاره به دو خطه کردن مسیر جنوب نیز اظهار داشت: بین خرمشهر-سربندر هفته گذشته مجوز هیئت دولت برای ساخت خط ریلی اخذ شد که بر این اساس راهآهن در جنوب کشور سه ضلعی میشود و با عبور از شادگان به خرمشهر متصل میشود و طی این هفته در حال رایزنی برای اخذ مجوز محیط زیست هستیم تا کار اجرایی به سرعت انجام شود.
معاون شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: خط دوم راهآهن اهواز- اندیمشک امسال تکمیل میشود. همچنین در خصوص خط دوم راهآهن قم-اراک، هم اکنون مشاور پروژه در حال ارزیابی و مطالعه برای اجرای پروژه به صورت عادی یا سریع السیر و با نگاه باری یا مسافری است.
یزدانی با اشاره به راهآهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان بیان داشت: مرحله اجرایی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در دست ساخت قرار دارد اما در خصوص مکان یابی در شهرهای تهران، قم و اصفهان با طرف خارجی در حال بررسی هستیم. از طرفی شخص وزیر راه و شهرسازی نیز در این پروژه ورود کرده و در حال پیگیری برای نهایی کردن پروژه است.
این مقام مسئول در شرکت راهآهن ادامه داد: در حال بررسی راه اندازی قطار سریع السیر برای تهران-تبریز، تهران-همدان و قم-اراک نیز تعریف شده که هم اکنون در دست مطالعه قرار دارند و در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی شاهد عقد قرار داد در این مسیرها خواهیم بود.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن از امضا تفاهمنامهای بین ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: ایستگاه آستارا ایران در حال تجهیز برای تخلیه بار است.