تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸

همشهری آنلاین: خطوط پرسرنشین یا همان high-occupancy vehicle lane) HOV)خطوط ترددی ویژه‌ در بزرگ‌راه‌ها است.

در اين خطوط فقط اتومبیل‌هایی با سرنشین بیش از یک نفر می‌توانند تردد کنند.

بر اساس اين طرح كه استراليا و نيوزلند موفق عمل كرده است، در برزگ‌راه‌ها و آزاد‌راه‌ها از طريق خط كشي و نشانه‌اي كه معمولا به الماس شهرت دارد، خطوطي طراحي مي‌شود كه در مواقع ترافيك حجيم فقط اتومبيل‌هايي كه بيش از يك سرنشين دارند مي‌توانند از آن عبور كنند.

اين شيوه باعث مي‌شود تا رانندگان ترغيب شوند با همراه كردن افراد ديگر با خود عملا از تعداد اتومبيل‌هايي كه سطح خيابان يا بزرگ‌راه را اشغال كرد‌ه‌اند بكاهند.

همچنين تمايل رانندگان تاكسي به مسافران دربستي را كاهش دهد چرا كه مزيت استفاده از اين خطوط حضور بيش از يك مسافر در اتومبيل است.

در اين خطوط فقط اتوبوس‌ها، ميني‌بوس‌ها يا ون‌هاي مسافربر، اتومبيل‌هاي غير تك سرنشين مي‌توانند تردد كنند.

اين خطوط از طريق دوبين‌هاي ترافيكي كنترل شده و متخاطيان جريمه خواهند شد.

از ديگر ويژگي‌هاي اين طرح آن است كه مديريت ترافيك بر حسب شرايط مي‌تواند مجوز حضور در اين خطوط را تغيير دهد. به عنوان مثال اين قابليت وجود دارد كه در زمان‌هايي اين طرح به جاي HOV2 به معناي مجوز حركت اتومبيل‌هايي با حداقل دو سرنشين به HOV3 و يا حتي HOV4 تغيير كند كه به منزله آن است كه اتومبيبل‌هايي با حداقل سرنشين سه يا چهار نفر اجازه حركت در اين خطوط را دارند. همچنين در مواقع كم ترافيك مي‌توان محدوديت حركت در اين خطوط را برداشت.

برچسب‌ها