همشهری آنلاین: قعطعنامه جدید سازمان ملل که پس از مدتها انتظار روز جمعه به اتفاق آرا به تصویب مجمع عمومی این سازمان رسید با استقبال کشورها رویرو شده است.

در همین چارچوب وزارت امور خارجه انگلیس روز شنبه 18 شهریوربا انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: انگلیس از تصویب راهبرد ضد تروریسم در مجمع عمومی سازمان ملل که بر اساس پیشنهادهای عالی "کوفی عنان" دبیرکل این سازمان انجام گرفت، استقبال می‌کند.

این بیانیه قطعنامه روز جمعه سازمان ملل را نشانه‌ای از محکومیت صریح تروریسم و عزم جامعه جهانی برای مبارزه با این تهدید در جهان دانست و افزود: سازمان ملل نقش باارزشی در تلاش‌های جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم دارد و ما از تلاش‌های "کوفی عنان" دبیر کل سازمان ملل برای بسیج این سازمان در این راه حمایت می‌کنیم.

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه پنج پیشنهاد ارایه شده توسط دبیرکل این سازمان برای مبارزه با تروریسم را به تصویب رساند.

بر این اساس، جامعه بین‌الملل باید برای مبارزه با تروریسم پنج راهکار متفاوت را دنبال کند که عبارتند از: بازداشتن افراد از توسل به تروریسم و یا حمایت از آن، جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به منابع مورد نیاز برای انجام حمله، جلوگیری از حمایت کشورها از گروه‌های تروریستی، توسعه قابلیت‌های کشورها برای مبارزه با تروریسم و حمایت از حقوق بشر.

از سوی دیگرخبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره اعلام کرده این سند در حالی ارائه می‌شود که برخی کشورهای معتقدند در آن تعریف یا شرح دقیقی درباره کشورهایی که مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند، ارائه نشده است.

در گزارش آسوشیتد پرس آمده است که بخش اعظم این سند تکرار تعهدات سابق مثل تعهد برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی است.

در این سند همچنین از تعهداتی یاد شده است که مبهم و اجرای آنها دشوار است که از آن جمله می توان به ارتقاء حاکمیت قانون و "فرهنگ صلح" و گفتگو بین مذاهب گوناگون اشاره کرد.

در همین حال، برخی بخش‌ها در این سند وجود دارد که به گفته تحلیلگران سودمند است شامل پیشنهادی که بر اساس آن سازمان ملل و کشورهای عضو برای مقابله با تهدیدات تروریستی میکروبی یک پایگاه اطلاعاتی در زمینه حملات میکروبی تاسیس خواهند کرد.

کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: فکر می‌کنم اولین بار است که 192 کشور عضو سازمان ملل یک موضع واحد در مورد مساله تروریسم اتخاذ کرده‌‌اند.