همشهری آنلاین: مسئول آموزش زیست محیطی اداره محیط زیست بهشهر گفت: پرندگان تابستان‌گذران برای تابستان گذرانی به تالاب میانکاله آمدند.

به گزارش مهر، جمال ابوطالبی با بیان این که در تمامی فصول سال پرندگان فراوانی در میانکاله رفت و آمد می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به این که تالاب میانکاله ۴۸ هزار و ۸۰۰ هکتار است اما به دلیل خشکسالی و دریافت آب تالاب در بخش‌های جنوبی آن که برای پرورش ماهی در آبندان ریخته می‌شود در حال حاضر ۲۸ هزار هکتار از آن خشک شد.

وی افزود: بیش‌تر پرندگان زمستان‌گذران در میانکاله وجود دارد که اوایل پاییز می‌آیند و در ابتدای بهار به سرزمین‌های خود کوچ می‌کنند.

مسئول محیط زیست میانکاله یادآور شد: پرندگانی که در فصل بهار به تالاب میانکاله مهاجرت می‌کنند شامل هدهدها یا شانه به سرها هستند که در اوایل بهار و سپس قوها و کلاهک‌ها در جمعیت ۲۰هزار تایی می‌آیند و در نهایت زنبورخوارها که جمعیت قابل ملاحظه‌ای دارند وارد میانکاله می‌شوند.

ابوطالبی گفت: اوایل خرداد گلایل‌ها آمدند که همگی آنها تخم‌گذار بودند و نیز در اواسط خرداد کنگرخوارها و صدف‌خوارها برای تابستان‌گذران آمدند.

وی افزود: در میانکاله حدود صد هزار گونه گیاهان علفی دانه‌دار رشد کردند و چون این پرندگان برخی از آنها دانه‌خوار هستند از دانه‌های گیاهان در فصل تابستان برای تغذیه استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در فصل پاییز نیز بیش‌تر پرندگان از دانه‌های انار تغذیه می‌کنند برخی که حشره‌خوار هستند از تارهای عنکبوتی که حشرات در آن به دام افتادند تغذیه می‌شوند و به طور کلی طبیعت برای پرندگان محلی برای تغذیه فراهم می‌کند بنابر این وجود گونه‌های گیاهی و حشرات موجود در آن و محل مناسب برای استتار پرندگان است که از این طریق خود را در برابر دشمنان طبیعی محافظت می‌کنند.