گروه اجتماعی: مسئول عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور از سرگردان شدن 600 زائر ایرانی در مرز ایران و عراق خبر داد و گفت: در حال رایزنی برای انتقال این زائران از مرز به سوی کشور عراق هستیم.

حسین اکبری درخصوص به وجود آمدن علت این مشکل گفت: تعدادی زائر که به صورت انفرادی ویزا برای کشور عراق گرفته بودند، هنگامی که قصد عبور از مرز را داشتند، مسئولین عراقی به آنها اجازه ورود ندادند، در نتیجه آنها در مرز تحصن کرده و راه را بستند.

تعدادی از زائران ایرانی هم که از طریق سازمان حج و زیارت به کشور عراق رهسپار بودند به‌دلیل مسدود بودن مرز نتوانستند از مرز عبور کنند، در نتیجه شب را در مرز سپری کردند.

مسئول عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور در ادامه گفت: از تعداد زائرانی که به صورت انفرادی به عراق عزیمت می‌کنند و گاهی اوقات در مرز سرگردان می‌شوند، آمار دقیقی در دست نیست.

ولی طبق آماری که چند روز پیش به من اعلام کردند، حدود 2 هزار زائر در برخی مواقع در مرز ایران و عراق سرگردان هستند.

وی اضافه کرد: روزانه 1500 نفر از طریق سازمان حج و زیارت وارد کشور عراق می‌شوند، ولی خود سفارت عراق برای تعدادی از افراد به صورت انفرادی ویزا صادر می‌کنند و در برخی از موارد عبور آنها را در مرز دچار مشکل می‌شود.

مسئول عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور تأکید کرد: باید هر چه سریع تر این مشکل را برطرف کنیم.

اکبری اضافه کرد: علت اصلی بروز مشکلات این است که سفارت عراق از یک طرف ویزای انفرادی صادر و از طرف دیگر مرز عراق اجازه ورود به این افراد را نمی‌دهد و همین امر باعث بروز مشکلات فراوانی برای زائران ایرانی شده است.

 به گفته اکبری این دلالان ویزای 30 دلاری کشور عراق را به زائران 150 دلار می‌فروشند.