مهر به نقل از رویترز نوشت: شرکت تاکاتا ژاپن در میان هیاهوی بزرگترین فراخوانی محصول در صنعت خودروسازی ژاپن و آمریکا درخواست حمایت از ورشکستگی را ثبت کرد و اعلام کرد توافق کرده است در ازای ۱/۶ میلیارد دلار مالکیت خود را به شرکت چینی «کی سیفتی سیستمز» که در آمریکا قرار دارد واگذار کند.
در بزرگترین ورشکستگی تاریخ تولیدکنندگان ژاپنی، تاکاتا با دهها میلیارد دلار هزینه و بدهی که ناشی از حدود یک دهه فراخوانی محصولات معیوب و شکایات قانونی مرتبط با آن میباشد روبهرو شده است. نقص در سیستم ایربگهای این شرکت تاکنون با ۱۶ مرگ و ۱۸۰ آسیبدیده در سراسر جهان مرتبط شده است چراکه این ایربگها در هنگام تصادف پاره شده و باعث پرتاب قطعات فلزی میشوند.
روز یکشنبه شرکت هولدینگ تاکاتا در آمریکا درخواست خود را برای فصل ۱۱ قانون ورشکستگی در شهر دلاور به ثبت رساند. محدوده بدهیهای این شرکت ۱۰ تا ۵۰ میلیارد دلار میباشد. شرکت تاکاتا مادر که در ژاپن قرار دارد در اوایل روز دوشنبه در دادگاه منطقهای توکیو درخواست حمایت از ورشکستگی خود را به ثبت رساند.
اسکات کاودیل، مدیر اجرایی ارشد هولدینگ تاکاتا در استشهادنامه دادگاهی خود گفت که شرکت او با شکایتهای غیرقابل حلوفصلی در ارتباط با فراخوانی محصولاتش روبهرو شده است و میلیاردها دلار به خودروسازان بدهکار است. او ادامه داد تاکاتا تا سال ۲۰۱۹ باید حدود ۱۲۵ میلیون دستگاه خودرو را از سراسر جهان فراخوانی کند که بیش از ۶۰ میلیون دستگاه از آنها در ایالات متحده قرار دارد.
طبق تخمین موسسه تحقیقاتی «توکیو شوکو» T کل بدهیهای تاکاتا ۱/۷ تریلیون ین (۱۵ میلیارد دلار) میباشد.
بازار بورس توکیو اعلام کرد: در تاریخ ۲۷ جولای سهام تاکاتا را از فهرست سهام خود حذف میکند. این سهام از ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون ۹۵ درصد سقوط کرده است.
وزیر تجارت ژاپن، هیروشیگه سکو، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت اعلام ورشکستگی تاکاتا با در نظر گرفتن حجم شدید فراخوانی محصولات این شرکت اجتنابناپذیر بود.
او در ادامه گفت: مقامات در حال بررسی طرحی برای ارائه وامهای تضمینی به تجارتهای کوچکی که از ورشکستگی تاکاتا تحت تاثیر قرار گرفتهاند میباشند.
او همچنین گفت: علاقهمند است از نزدیک شناوری سرمایه و شرایط سرمایهگذاری شرکتهای کوچکی که با تاکاتا در معامله بودهاند را مورد نظارت قرار دهد.