و آنگونه که از آخرین اظهارات متولیان امر برمیآید، این طرح در انتظار تخصیص منابع مالی و ابلاغ آن به بانکهای عامل، مسکوت مانده است. اواخر آذرماه95 بود كه طرح مسكن اجتماعي پس از قريب به 2سال بلاتكليفي، با مصوبه كميسيون زيربنايي دولت مبني بر تكميل و ساخت ۵۷۰هزار واحد مسكن اجتماعي تا سال۱۴۰۰ تعيين تكليف شد و براي تصويب نهايي به هيأت دولت رفت.
براساس مصوبه كميسيون زيربنايي دولت مقرر شده بود در فاز اول، ساخت 70هزار واحد مسكن اجتماعي در سال95 در دستور كار دولت قرارگيرد و در سالهاي بعدي نيز تا چشمانداز 1400، سالانه 100هزار واحد ديگر ساخته شود اما اين برنامهريزي نيازمند تأييد نهايي در هيأت دولت بود و متأسفانه تصميمگيري هيأت دولت در اينباره به قدري به تأخير افتاد كه در جلسه اواخر اسفندماه، عملا ساخت 70هزار واحد در سال95 از برنامه حذف شد و تكليف دولت به ساخت و تامين ۵۰۰هزار واحد مسكن كاهش يافت.
به گزارش همشهري، اواسط خردادماه سالجاري، عليرضا تابش رئيس بنياد مسكن كل اعتبار مورد نياز برآورد شده براي اجراي طرح مسكن اجتماعي را 2هزار و 400ميليارد تومان عنوان كرد كه مكاتبات بين بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه براي تأمين آن ادامه دارد. به گفته او ۱۶۰ميليارد تومان از اين اعتبارات به ارائه تسهيلات بلاعوض اختصاص دارد.
آنگونه كه در تصويبنامه هيأت وزيران براي مسكن اجتماعي تصريح شده است، منابع مورد نياز اجراي اين تصويبنامه بايد توسط سازمان برنامه و بودجه كشور از محل منابع هدفمندكردن يارانهها تأمين و در لوايح بودجه سنواتي پيشبيني و منظور شود اما طبق اظهارات محمدجواد حقشناس، معاون امور مسكن شهري بنياد مسكن هنوز اختصاص اعتبار 2هزار و 400ميليارد توماني مسكن اجتماعي منتظر ابلاغ به بانكهاي عامل بوده و آخرين پيگيريهاي بنياد مسكن بهعنوان مجري طرح مسكن اجتماعي از بانك مركزي نيز حاكي از اين است كه هنوز اين تسهيلات به بانكهاي عامل ابلاغ نشده است.
به گزارش فارس، حقشناس با تأكيد بر پيگيري بنياد مسكن براي اختصاص اين اعتبار، اظهار كرد: امسال قرار بود تأمين 100هزار واحد مسكن اجتماعي و حمايتي در دستور كار قرار بگيرد اما اين مهم در گرو تخصيص و ابلاغ تسهيلات مربوطه است.
- از ساخت مسكن اجتماعي تا تأمين مسكن حمايتي
درحالي از ابتداي مطرح شدن طرح مسكن اجتماعي همواره موضوع «ساخت مسكن» مدنظر قرار ميگرفت كه براساس مصوبه نهايي هيأت دولت، اين طرح به دو بخش «مسكن اجتماعي» و «مسكن حمايتي» تبديل شد و بخش بزرگي از تعهدات دولت به حمايتهايي نظير كمك بلاعوض 7ميليون توماني و پرداخت اجارهبهاي ماهانه به اقشار كمدرآمد محدود شد و نه ساخت مسكن.
بر اين اساس دولت موظف شد فقط 10درصد از مجموع تكاليف خود در مصوبه 500هزار واحدي مسكن اجتماعي را در قالب ساخت مسكن اجتماعي انجام دهد و مابقي را بهصورت پرداخت تسهيلات ساخت و خريد مسكن ملكي به اقشار كمدرآمد، پرداخت تسهيلات به سازندگان مسكن اجتماعي،
پرداخت وام قرضالحسنه وديعه مسكن، پرداخت كمك اجارهبها و همچنين پرداخت كمك بلاعوض 7ميليون توماني به خريداران مسكن مهر فاقد متقاضي اجرايي كند. درحقيقت، در طرحي كه همواره بهعنوان طرح جايگزين مسكن مهرمعرفي ميشد، در طول 5 سال كمتر از معادل يكبيستم مسكن مهر، واحد مسكوني ايجاد خواهد شد و كل واحدهاي مشمول حمايت اين طرح در طول 5سال نيز به كمتر از يكچهارم واحدهاي مشمول طرح مسكن مهر ميرسد.