همشهری آنلاین: مشاور مقیم جایکا در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تغییر اقلیم و طوفان‌های گرد و غبار ارتباط نزدیکی با هم دارند، گفت: ایران مهم‌ترین کشور منطقه برای حل مشکل گرد و غبار است.

به گزارش مهر، مشاور مقیم جایکا در سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار گفت: این دومین کنفرانس بین‌المللی مشترک ایران با سازمان ملل است. مسئله گرد و غبار از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش‌های محیط زیستی است که با آن روبرو هستیم.

هیروشی نیشی نیا افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران و به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست توجه جدی به مسئله تغییر اقلیم دارند و تغییر اقلیم و طوفان‌های گرد و غبار در ارتباط بسیار نزدیکی با هم هستند و هر دوی این مسائل برای این که یک کشور به تنهایی با آن روبرو شود چالش‌های دشواری محسوب می‌شود به همین دلیل ایران در خاورمیانه و غرب آسیا نقش مهمی برای حل این مشکل جهانی دارد.

وی با تاکید بر این که ایران مهم‌ترین در منطقه برای حل این مشکل است، گفت: این کنفرانس سهمی است که ایران برای مقابله با گرد و غبار ایفا می‌کند.

نیشی نیا در پاسخ به این که خروجی این کنفرانس برای حل معضل گرد و غبار داشت چه بود گفت: این کنفرانس دو دستاورد مهم دارد یکی به تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای کمک می‌کند دوم این که این کنفرانس کمک می‌کند واقعیت طوفان‌های گرد و غبار مشخص شود و برای مخاطب ایرانی وضعیت آن روشن شود.

مشاور مقیم جایکا در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نتیجه نهایی این کنفرانس این خواهد بود که بخش‌های مختلف ملل متحد در کشورهای منطقه دریابند بهترین راه برای مقایسه با طوفان‌های گرد و غبار چه روشی است و سرمایه‌گذاری مناسب برای رویارویی با این پدیده کدام است؟