مهدي چمران درصحن علني شوراي شهرتهران با بينظير خواندن مجموعه باغ كتاب گفت: ما از بدو ورود به شوراي شهر تهران بهدنبال احداث اين مجموعه بوديم البته كار ساختمانسازي از سال 82يا 83به پايان رسيده بود اما تعريف فرهنگي و اجرايي آن پيچيده بود. چمران اظهار اميدواري كرد كه مجموعه بينظير و ارزنده باغ كتاب در مسير اهداف فرهنگي، هويت ملي و اسلامي منجر به گسترش مطالعه و كتابخواني شود.
مجتبي شاكري رئيس كميته فرهنگي شورانيز افتتاح باغ كتاب را كار بزرگي در حوزه توسعه زيرساختها دانست و گفت كه اين به تنهايي كافي نيست و بايد موضوعاتي مثل توليد كتاب، مسائل ناشران، شبكه توزيع، در دسترس بودن كتاب، كتابخانه مجازي، كتابخانه گويا ويژه نابينايان و مسائلي از اين دست در بخش نرمافزاري پروژه باغ كتاب ديده شود.
- ايران بهدنبال جايگاههاي برتر در مترو
نخستين دستور جلسه شوراي شهر اختصاص به ارائه گزارشي در مورد خطوط متروي تهران داشت كه از سوي معاون حملونقل و ترافيك ارائه شد. سيدمازيار حسيني با اشاره به اينكه 20هزار ميليارد تومان سرمايهگذاري در حوزه تملك و ساخت و توسعه مترو ظرف 4سال گذشته صورت گرفته گفت: كل خطوط متروي ما 190كيلومتر به همراه 115ايستگاه است كه روزانه 3ميليون سفر و جابهجايي را انجام ميدهند تاجايي كه هماكنون جزو 10كشور برتر دنيا در حوزه مترو هستيم و تا پايان امسال جزو 5كشور برتر خواهيم شد.
وي ادامه داد: به لحاظ حجم جابهجايي و كيفيت كار نيز موفق به اخذ تقديرنامه از سوي سازمان جهاني حمل ونقل درشهر ميلان ايتاليا شديم. وي افزود:خط 8مترو از حرم امام به شهر جديد پرند به طول 52كيلومتر در حال ساخت است. وي درباره خطوط 6 و 7 مترو نيز گفت: خط 6به لحاظ كيفيت ويژه است و با 6كيلومتر توسعه جنوبي به سمت حرم به 38كيلومتر با 32ايستگاه ميرسد.
خط 7 نيز از ميدان بسيج تا ميدان صنعت به طول 22كيلومتربه بهرهبرداري رسيده كه يكي از سنگينترين پروژههاي عمران شهري كشور به شمار ميرود. به گفته حسيني خط 7 عميقترين خط است كه از زير تمامي خطوط متروي تهران رد ميشود و با همه آنها تقاطع دارد. در مورد خط8 مترو نيز حسيني گفت: اين خط ازمحل نمايشگاه شهرآفتاب به سمت فرودگاه امام حركت ميكند. سرعت حركت دراين خط نيز 120كيلومتر تعريف شده كه ظرف 38دقيقه فاصله ايستگاه شاهد تا پرند را طي خواهد كرد.
به گفته حسيني طي 2سال گذشته 1900ميليارد تومان درحوزه ناوگان يا واگنسازي از سوي شهرداري تهران سرمايهگذاري شده كه برابر با 307واگن است. وي تأكيد كرد كه بايد از اين به بعد در حوزه تأمين واگن مترو با توجه بيشتر افزايش چندبرابري داشته باشيم كه البته دراين حوزه با دولت بر سر تأمين 1024واگن صحبتهايي صورت گرفته است.
وي از ورود 66واگن جديد طي روزهاي آينده به ناوگان مترو خبر داد و افزود: براي فرودگاه امام نيز 12واگن ويژه طراحي شده است كه حداكثر تا پايان سال وارد ميشود. در واكنش به اين اظهارات ابتدا محسن سرخو از اهتمام ويژه مديريت شهري ظرف 4سال گذشته براي مترو تقدير و پيشنهاد كرد تا از دستاندركاران مترو درصحن علني شوراي شهر قدرداني شود. وي درعين حال برانجام يكسري اصلاحات دربرخي ايستگاههاي خط 7تأكيد كرد.
رحمتالله حافظي نيز ضمن تشكر از تيم فني مترو اظهار كرد: در مترو بايد بر تأمين امنيت جان مسافران تأكيد كرد. وي با استناد به گزارشي تحت عنوان نگاهي جامع به عملكرد خط 7متروي تهران كه 20روز پيش تهيه شده، گفت: بالاي اين گزارش لوگوي شهرداري، شركت مترو، مهندسان مشاور حملونقل ريلي بهرو تهران، بانك شهر، قرارگاه خاتم الانبيا و شركتهاي سپاسد و فراب ديده ميشود و در آن نوشته شده طبق برنامه بايد در موضوع پيشرفت تجهيزات 60درصد پيشرفت داشته باشند اما پيشرفت واقعي آن 7درصد است. همچنين از منظر مهندسي و تأمين، طبق برنامه بايد 73درصد پيشرفت داشته باشد اما پيشرفت واقعي 9درصد است.
يكي ديگر از نگرانيهاي حافظي مسئله تأمين امنيت مسافران وتجهيزات سيگنالينگ خط 7بود. وي گفت: ميزان پيشرفت فيزيكي پلههاي فرار و دستگاههاي هواساز و خروجيهاي اضطراري در بسياري از ايستگاههاي غيرفعال اين خط صفر است؛ همچنين بحث هواكشهاي مياني تونلها اهميت دارد چراكه در فاز يك بايد 87درصد پيشرفت ايجاد شده باشد، اما پيشرفت هواكشها درعميقترين و حساسترين تونل مترو تنها 14درصد است.
اسماعيل دوستي هم پيشنهاد داد بهمنظور رفع اين ابهامات جلسه مشتركي ميان شورا و شهرداري برگزار شود. احمد دنيامالي نيز در جايگاه رياست كميسيون عمران و حملونقل از رئيس كميسيون سلامت و محيطزيست شورا خواهش كرد كه بهمنظور رفع نگرانيهايش حتما بازديدي از خط 7داشته باشد؛ در حالي كه اعضاي كميسيون عمران شوراي شهر چندي قبل در بازديدي از اين خط شبهههاي مطرح شده درباره اين خط را رد كردند.
دنيامالي همچنين از نقش بيبديل محمدباقر قاليباف در توسعه و ساخت متروي تهران تقدير كرد. در نهايت بهدليل اتمام وقت جلسه، تمامي اعضاي شوراي شهر تهران نتوانستند به بيان نظرات خود در مورد گزارش معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران بپردازند، به همين دليل مقررشد تا در جلسه روز يكشنبه آينده دوباره با دعوت از سيدمازيار حسيني مباحث ادامه داشته باشد.
با اين حال پس از پايان جلسه در راهروهاي صحن علني رحمتالله حافظي و ناصر اماني، معاون برنامهريزي و توسعه شهري شهرداري تهران براي دقايقي درباره مترو بحثهاي چالشي داشتند كه با پادرمياني حاضران ختم به خير شد. اين در حالي است كه مديران شهرداري كه در جلسه حاضر بودند گفتههاي حافظي را رد كرده و گزارش مورد استناد وي را مورد تأييد شهرداري و شركت مترو ندانستند.
- گزارش شورا ياري منطقه 21
ديروز اعضاي شوراياري منطقه 21در صحن علني شوراي شهر حاضر شدند و به ارائه گزارشي درباره مسائل و مشكلات خود پرداختند. صيامي دبير شوراياري منطقه 21با اشاره به اينكه 87درصد كل منطقه را كارخانه و پادگان و فضاي سبز در برگرفته گفت: وجود كارخانههاي صنعتي به همراه فرودگاه مهرآباد مشكلات زيستمحيطي بسياري براي ساكنين بهوجود آورده است.
از ديگر مشكلات مورد اشاره صيامي تجمع خودروهاي سنگين، تردد بيرويه سرويس كارخانهها، ترافيك درسهراه انديشه و بزرگراه دوگاز، مشكل آبياري فضاي سبز، كمبود ناوگان حمل ونقل عمومي، فضاهاي فرهنگي، بيمارستاني، مراكز خريد و ساخت وسازهاي بيرويه درمنطقه بود.