حسین محجوب با ایفای نقش نخستین رئیس‌جمهور کشور مستقل گرجستان به جمع معدود بازیگران ایرانی پیوسته است که تجربه بازی در خارج از مرزها را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

به گزارش همشهري، بازيگر محجوب سينما و تلويزيون ايران كه جزو گروه گزيده‌كارهاست، در فرايندي شگرف به گروه توليد پروژه سينمايي «خيبولا» در گرجستان پيوست و ستاره اصلي فيلم لقب گرفت. جاي او البته اين روزها در شهر زيباي كارلووي‌واري در جمهوري چك خالي است؛ جايي كه تصاويرش را مي‌توان بر و ديوارش ديد. خيبولا با هنرنمايي محجوب در بخش مسابقه رسمي جشنواره معتبر كارلووي‌واري حضور دارد و بدون بازيگر اصلي در كاخ اصلي روي پرده رفته است.

گيورگي اواشويلي كه پيش از اين با «مزرعه ذرت» گوي طلايي بهترين فيلم را از كارلووي‌واري ربوده، امسال با پنجمين تجربه كارگرداني خود در پنجاه و دومين دوره اين رويداد مهم حضور يافته است. فيلمساز نام‌آشناي گرجستاني درباره فرايندي كه به بازي بازيگر ايراني در خيبولا ختم شد، به اسكرين‌ديلي مي‌گويد: «در گرجستان هر چه كرديم به گزينه مناسب نرسيديم و رفتيم سراغ خارجي‌ها. كلي عكس به دستمان رسيد كه هيچ‌كدام به درد نقش نمي‌خورد. سرانجام دوستي خوب از ايران عكس محجوب را فرستاد. عاشق عمق نگاهش شدم و خيلي زود تأييدش كردم.»

فيلم داستان آخرين روزهاي زوياد گامساخورديا را روايت مي‌كند؛ نخستين رئيس‌جمهور گرجستان كه فقط چند‌ماه بر اين كشور حكومت كرد و با روي دادن يك كودتا ناچار شد همراه گروه نزديكان وفادار خود به دل كوهستان بزند. او گرچه در هر شهر و منطقه با استقبال مردم مواجه مي‌شد اما مجبور بود خيلي زود ترك ديار كند و از دست نيروهاي كودتا بگريزد. گامساخورديا كه كمتر از يك سال رئيس‌جمهور گرجستان بود، آخرين روز سال 1993در 54سالگي از دنيا رفت.

فيلم 97دقيقه‌اي خيبولا محصول مشترك كشورهاي گرجستان، آلمان و فرانسه است و پس از رونمايي در جشنواره كارلووي‌واري، چند‌ماه ديگر در سرزمين مادري كارگردان به نمايش درمي‌آيد. با توجه به جايگاه اواشويلي در سينماي گرجستان، شايد مقام‌هاي سينمايي اين كشور بخواهند آن را مانند مزرعه ذرت به آكادمي اسكار معرفي كنند. اگر اين اتفاق بيفتد، محجوب هم بيش از پيش ديده مي‌شود و مي‌تواند هنرش را در ابعادي گسترده‌تر به نمايش بگذارد.

پيش از اين چهره‌هايي چون پيمان معادي، همايون ارشادي، شهاب حسيني، مهناز افشار، فاطمه معتمدآريا و... در پروژه‌هاي بين‌المللي ايفاي نقش كرده‌اند و محجوب تازه‌ترين عضو اين فهرست نه‌چندان طولاني و بلند است؛ بازيگري كه در سينما بيشتر با «رنگ خدا» شناخته مي‌شود و در تلويزيون هم اين اواخر بازپخش سريال محبوب «صاحبدلان» را روي آنتن داشت.