تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶

مدیر باغ کتاب از ارائه کتاب‌ها برای مطالعه رایگان خبر داد و گفت: ۱۹۷ ناشر کتاب‌هایشان را در فروشگاه کتاب کودک و نوجوان ارائه کردند.

مجيد حسيني درخصوص بزرگ‌ترين فروشگاه كتاب كودك، نوجوان و بزرگسال كه در بلوك‌هاي D و A باغ كتاب واقع شده‌اند، اظهار داشت: بيش از ۴۰۰ هزار عنوان در فروشگاه كتاب باغ كتاب قرار دارد كه اميدواريم آغازي براي افزايش سرانه مطالعه باشد. وي عنوان كرد: باغ كتاب تهران با ۶۵ هزار مترمربع زير‌بناي مسقف بزرگ‌ترين مجموعه فرهنگي كشور است كه بزرگ‌ترين گالري هنري با هزار و ۷۰۰ مترمربع، بزرگ‌ترين فروشگاه كتاب كشور با ۱۴ هزار مترمربع و بزرگ‌ترين مركز علم كشور با ۱۲ هزار مترمربع در آن قرار دارد.

مدير باغ كتاب احداث باغ كتاب را در افزايش سرانه مطالعه مؤثر دانست و افزود: هدف ما اين است كه خانواده‌ها در كنار خريد كتاب بتوانند ساعت‌ها تفريح كنند. وي با اشاره به اينكه فروشگاه كتاب كودك و نوجوان در بلوك A قرار دارد، عنوان كرد: بخش A۴ بزرگ‌ترين قسمت و مركز فروشگاه كتاب خردسال است. در اين بخش كه بيش از ۲ هزار مترمربع وسعت دارد، چيدمان كتاب‌ها به‌طور تخصصي براي گروه سني ۲ تا ۹ سال انجام شده است.

حسيني ادامه داد: سالن A۳ براي وسايل كمك آموزشي، بازي‌هاي فكري، لوازم التحرير، برگزاري وركشاپ‌ها و... اختصاص داده شده و در سالن A۲ بخشي براي راهنماي اوليا و مربيان و قسمتي را براي كتاب‌هاي سنين ۱۰ تا ۱۷ سال اختصاص داده‌ايم. مدير باغ كتاب با اشاره به اينكه ۱۹۷ ناشر كتاب‌هايشان را در فروشگاه كتاب كودك و نوجوان ارائه داده‌اند، گفت: حدود ۳۲۰ ناشر در كشور كتاب كودك و نوجوان توليد كرده‌اند.

ما به‌دنبال اين هستيم كه كتاب‌هاي تمام اين ناشران را عرضه كنيم. حسيني با اشاره به اينكه كتاب كودك و نوجوان در ايران از ويترين مناسبي برخوردار نيست، تصريح كرد: در باغ كتاب براي نخستين‌بار كتاب‌ها براساس گروه سني و در هر گروه سني براساس موضوع دسته‌بندي و چيدمان شده است. وي با اشاره به اينكه براي كودكان و نوجوانان كتاب‌هاي فلسفه هم داريم، عنوان كرد: ارتفاع قفسه‌ها به‌گونه‌اي طراحي شده است كه خود كودكان به‌راحتي مي‌توانند كتاب‌ها را ببينند و بردارند. اين ويژگي باعث مي‌شود كودك با كتاب ارتباط بهتري برقرار كند.

مدير باغ كتاب با اشاره به اينكه ۱۰۰۰ عنوان كتاب به‌طور رايگان براي مطالعه كودكان و نوجوانان در محيط لمكده‌هاي باغ كتاب ارائه شده است، اظهار داشت: اين مكان تفاوت بسياري با كتابخانه‌هاي ديگر دارد. قفسه‌هايي براي اين كتاب‌ها درنظر گرفته شده كه بچه‌ها مي‌توانند كتاب مورد علاقه‌شان را خودشان انتخاب و در لمكده‌ها مطالعه كنند.

حسيني ادامه داد: از نظر ما هيچ خانواده‌اي نبايد براي مطالعه محدوديت داشته باشد. در باغ كتاب همه مي‌توانند از صبح تا شب مطالعه كنند. دغدغه اصلي ما در باغ كتاب شكوفا‌شدن كتاب و علاقه‌مندي به مطالعه است. باغ كتاب به‌طور كلي يك كتابفروشي ساده نيست، بلكه مركزي خلاق، زنده و پوياست و به‌گونه‌اي طراحي شده كه مدام اتفاقات جديد در آن رخ دهد.